Pressmeddelande —
Ministerdeklaration om att minska övervikt och fetma antagen i WHO
En ministerdeklaration om att hejda överviktsproblem antogs igår den 16 november. Undertecknandet skedde i samband med Världshälsoorganisationen WHO:s ministerkonferens om övervikt, fetma och bristen på fysiskt aktivitet.
Ministerkonferensen i Istanbul hade samlat ministrar och representanter för internationella organisationer från 53 europeiska länder, däribland Sveriges folkhälsominister Maria Larsson.
Livsmedelsverkets generaldirektör Inger Andersson och chefsnutritionist Annica Sohlström, som fanns på plats i Istanbul, välkomnar ministerdeklarationen.
- Deklarationen liksom många av talen på konferensen ligger i linje med den strategi som beskrivs i Livsmedelsverkets och Folkhälsoinstitutets underlag till handlingsplan för goda matvanor och fysisk aktivitet, säger Inger Andersson.
Ytterligare upplysningar: Generaldirektör Inger Andersson 018-17 55 55 eller 0709-24 55 55
Ämnen
- Hälsa, sjukvård, läkemedel