Pressmeddelande

Ministerdeklaration om att minska övervikt och fetma antagen i WHO

En ministerdeklaration om att hejda överviktsproblem antogs igår den 16 november. Undertecknandet skedde i samband med Världshälsoorganisationen WHO:s ministerkonferens om övervikt, fetma och bristen på fysiskt aktivitet. Ministerkonferensen i Istanbul hade samlat ministrar och representanter för internationella organisationer från 53 europeiska länder, däribland Sveriges folkhälsominister Maria Larsson. Livsmedelsverkets generaldirektör Inger Andersson och chefsnutritionist Annica Sohlström, som fanns på plats i Istanbul, välkomnar ministerdeklarationen. - Deklarationen liksom många av talen på konferensen ligger i linje med den strategi som beskrivs i Livsmedelsverkets och Folkhälsoinstitutets underlag till handlingsplan för goda matvanor och fysisk aktivitet, säger Inger Andersson. Ytterligare upplysningar: Generaldirektör Inger Andersson 018-17 55 55 eller 0709-24 55 55

Ämnen

  • Hälsa, sjukvård, läkemedel