Fynd i Fred Åkerströms arkiv

Unika låtfynd i Fred Åkerströms arkiv blir del i en komplettering av nationaltrubadurens livsverk. Första utgivningen 22 oktober är Freds inspelning från 1962 av Evert Taubes ”Fritjof i Arkadien”.

Det mesta av Fred Åkerströms skivinspelningar åren 1963 till 1982 finns tillgängligt på Spotify och även i fysiskt format. Men det finns även en hel del unika inspelningar som det varit svårt eller rentav omöjligt att få tillgång till. Denna brist kring en av våra mest folkkära och eviga röster tänker nu dotter CajsaStina Åkerström korrigera i ett samarbete med musikjournalisten Lars Nylin.

Projektet inleds 22 oktober med en utgivning som delvis skriver om skildringen av Fred Åkerström.

I en hemmainspelning i köket hos vännen Lars Berg sjöng Fred 1962 in Evert Taubes ”Fritjof i Arkadien.”  Det gör att Freds debut i bandad form flyttas ett år tillbaka från 1963 års första titel på skivbolaget Metronome, albumet ”Fred Åkerström sjunger Ruben Nilson.”  Men den som känner historien om Fred vet också att valet av sång i viss mån omdefinierar hans syn på vår mest hyllade vispoet.

Det har ofta hetat att Fred var sval inför Taubes verk, rent kritisk. Fred sa i intervjuer att han tyckte att Taube var ”borgerlig och tunn”. Under åren spelade han bara in en visa av Taube, ”Fragancia” på 1982 års avskedsalbum ”Åkerströms blandning”. Nu ställs vi inför faktumet att han faktiskt hade tolkat Taube innan han gav sig på namn som Ruben Nilson, Carl Michael Bellman eller Tom Paxton i fallet ”Jag ger dig min morgon”.

Att ”Fritjof i Arkadien” tillgängliggörs på digitala plattformar blir startskottet för en rad unika Fredtitlar det närmaste året. Detta kommer exempelvis längre fram att innebära en liveinspelning från 1983, två år innan Åkerströms bortgång, respektive en raritetssamling, i de fallen även med planerad fysisk utgivning på vinyl.

Utgivningarna innebär även att titlar från Freds period i Göteborg i mitten av 1970-talet blir tillgängliga på exempelvis Spotify - inspelningar som hittills bara gått att hitta på obskyra LP-skivor.

Det kommer också ett antal kurerade spellistor med olika aspekter på Åkerströms arv.

- Det känns fantastiskt att så här drygt 35 år efter pappas bortgång nu få möjlighet att sprida nytt ljus över hans värv. Det har varit ett stimulerande arbete att tillsammans med Lars leta efter såväl udda pärlor som rena guldkorn. Extra roligt är det förstås att nu kunna presentera tidigare outgivna upptagningar, säger CajsaStina Åkerström.

-Det är en stor ära att få pyssla med detta. Jag ansvarade för en del samlingsskivor med Fred när jag på 1990-talet arbetade på Warner/Metronome. Men att på det här sättet få göra sällan eller aldrig hörda titlar tillgängliga är helt enormt när vi talar om en nationaltrubadur av Freds kaliber, det spelar ingen roll om det brusar och knastrar, fortsätter Lars Nylin, som sedan 1990-talet samarbetat med CajsaStina och i dag även gör den officiella Facebook-gruppen om Fred Åkerström.

Utgivningen sker digitalt i samarbete med Warner Music där merparten av Freds originalinspelningar finns. För den kommande fysiska utgivningen svarar CajsaStina Åkerströms egna bolag Calimba Records.

2022 nystartas enligt planen även Fred Åkerström-stipendiet. I visionerna för det fortsatta arbetet med Fred Åkerströms arv finns även en ny artistbiografi och en TV-dokumentärfilm.