Katharina Nuttall är artist, filmkompositör och musikproducent. I mars kommer hennes fjärde album – The Garden.

Katharina Nuttall spelar på Slaktkyrkan den 14 oktober!

Katharina Nuttall är artist, filmkompositör och musikproducent baserad i Stockholm, Sverige. Hon har släppt tre soloalbum och i mars 2022 kommer hennes fjärde album – The Garden.

The Garden är ett konceptalbum om emotionella flöden och uppståndelse som kombinerar sånger, instrumentalmusik och spoken word, inspirerad av Charles Baudelaire, John Keats och smuts. The Garden är också ett samarbete med bildkonstnären Albin Biblom. Den 6 november 2020 släpptes Lethe som är första singeln hämtad från det kommande albumet.

Katharina Nuttalls konstnärskap rör sig fritt mellan genrer och konstformer och på sina tre tidigare skivor har hon utforskat olika musikstilar och uttryck. Hennes debutalbum This Is How I Feel släpptes 2007, följt av Cherry Flavor Substitute 2008. Låtar från de två albumen sattes samman på den europeiska utgåvan Cherry Flavour Substitute Limited Edition, ett album som tilldelades det tyska kritikerpriset German Record Critics Award 2009. Hennes tredje album Turn me on, ett samarbete med den engelska producenten Head känd för sitt långvariga samarbete med PJ Harvey släpptes 2011 av skivbolaget Novoton och möttes med lysande kritik. Detta blir första spelningen med full sättning sedan 2014.

Katharina Nuttall kommer dessutom att skriva musiken till långfilmen MIRA, A woman on the roof och detta är det nyaste projektet av den internationellt belönade polska regissören Anna Jadowska. Produktionsår: 2022 Länder: Polen, Sverige, Frankrike Produktion: Donten & Lacroix Films (PL, Maria Blicharska), Garage Film (SE, Anna-Maria Kantarius, Mimmi Spang), Blick Productions (FR, Maria Blicharska, Damien Mc Donald)

Katharina Nuttall  är också aktuell med musiken till filmen Passion av Maja Borg som kommer att visas på Folkets Bio under 2022.