Pressmeddelande -

Världspremiär av Ljungbergs Factorys ­första modekollektion ”Chaos Sensitive” av Naim Josefi

Naim Josefi vann Project Runaway 2012 och är en av Sveriges designerstjärnor. Själv berättar han att stilen är konceptuell samtidigt som den bjuder på optimism och glädje. Han brukar skapa sin design på matematiska grundervilket är det mest utmärkande i hansarbete. Sven Markelius som också använde matematik i sin mönsterkonstruktion är inspirationskällan bakom mönstret Salmiak.

Ljungbergs Factory är exalterade över möjligheten att kunna samarbeta med Naim Josefi. För Naim representerar Ljungbergs Factory svensk kultur och kvalitet med en kvalitetsnivå i klass med stora modehus som t ex Hermés. Naim vill därför satsa på att skapa svensk couture med referenser till Paris och Tokyo, men med utgångspunkt i ett svensk grafiskt språk och i svensk elegans.

Till frågan hur och var Naim hittar inspirationen till sin design svarar han följande:

Jag hittar min inspiration genom att titta på samhällsbeteenden ur olika perspektiv samt i hur olika samhällen är uppbyggda och fungerar. Den här kollektionen som heter Chaos Sensitive handlar om förändring i samhället från generation till generation. Hur människan genom biologisk och social evolution stegvis utvecklas och samtidigt behåller sitt arv. Kollektionen visar aspekten av generationsförändringen ur ett modeperspektiv

Siden är materialet i samtliga plagg i den nya kollektionen, siden är också Naims favoritmaterial näst efter tyg gjort av mjölk. Sidentygen är tryckta på Ljungbergs Factorys fabrik i Rydboholm, på 65 meter långa handtrycksbord. Ljungbergs Factory har nyligen återupptagit handtrycket av siden i Sverige efter en 100 år lång paus.

Hur vill  Naim Josefi att folk ska reagera på den nya kollektionen:

”Jag hoppas folk intresserar sig för detaljerna och att kollektionen ger dem lust att känna på plaggen och prova dem. Jag hoppas även de är nyfikna och ställer frågor om tanken bakom kollektionen”.

Chaos Sensitive lanseras under Mercedes-Benz modeveckan i Stockholm den 26 augusti. En försmak av kollektionen kan ses på Formex –mässan den 15 -18. augusti. Naim Josefi kommer att finnas på Ljungbergs Factorys monter B02:49  kl 11.00-12.00 varje dag under mässan.

För mer information, var vänlig och kontakta:

Jonas Wåhlander, VD
tel: 073 3777 444
jonas.wahlander@ljungbergsfactory.com

Naim Josefi, designer
contact@naimjosefi.com

För pressinfo, bilder och pressbesök till fabriken

Vilma Gustafsson
tel: 0732 19 600