Gå direkt till innehåll
Mobilitetshuset Svane i Lund under tillbyggnationen där man bland annat lade solceller på taket 2019.

Nya metoder för klimatsmart parkering

Fem aktörer inom bygg- och parkeringsbranschen, däribland Lunds Kommuns Parkerings AB, har i ett samarbetsprojekt undersökt möjligheterna att sätta en standard för klimatanpassning i nyproduktioner av parkeringshus, med målet att bygga klimatpositivt till år 2035.

Projektet, som har fått stöd av SBUF, är ett initiativ mellan Byggfirman Otto Magnusson, Lunds Kommuns Parkering AB, FOJAB, Svepark samt P-Malmö och grundar sig i den nya lagen om klimatdeklaration av nybyggnationer som planeras träda i kraft från och med 1 januari 2022. Arbetet har utgått ifrån LFM30s metod för att beräkna klimatbudget, och har utmynnat i en handbok för byggbranschen för att kunna ställa och uppfylla klimatkrav i produktionen, med målet att bygga s k klimatpositivt, vilket innebär att byggprojektet klimatkompenserar för mer än hundra procent av sina utsläpp.

- Som kommunalt bolag är det viktigt att ta fasta på klimatdeklaration och kraven på dessa. Redan nu planerar vi för energipositiva lösningar när vi bygger nya mobilitetshus för att minska förbrukning i våra anläggningar under drift. Med det här projektet har vi utökat möjligheten att minska klimatpåverkan även i produktionen. Vårt nästa steg är att implementera detta i våra kommande upphandlingar på nya mobilitetshus vilket utmanar oss att tänka på helheten på ett ännu mer hållbart sätt, säger Magnus Ericson, utvecklingschef på LKP AB, Lunds Kommuns Parkering AB.

En av de fyra pilotbyggen som granskats i projektet är LKP ABs mobilitetshus Svane. Efter en klimatanpassad tillbyggnation stod Svane färdig 2019 och är bland annat självförsörjande på elen som används till laddstolparna med hjälp av solcellspaneler på taket. Även under tillbyggnaden valde man en klimatsmart väg genom att bland annat bygga ut det existerande parkeringshuset istället för att riva och bygga om.

Resultatet från samarbetet visar att det är möjligt att kraftigt minska sina utsläpp i enlighet med LFM30:s riktlinjer genom att bland annat återbruka gamla byggnader, och optimera design och konstruktion ur ett klimatperspektiv.

- Som arkitekter har vi stor påverkan på hur projekten utformas och vilka material som byggs in. På FOJAB arbetar vi med utvecklingen av digitala modeller för klimatberäkning redan i tidiga skeden för att på så sätt kunna styra det byggda resultatet till så låg klimatpåverkan som möjligt. Vi tittar också på möjligheten att konvertera parkeringsanläggningar för att inte behöva riva i en framtid med färre bilar, säger Anders Eriksson Modin, arkitekt SAR/MSA och utvecklingschef på FOJAB.

LFM30 står för Lokal Färdplan för en klimatneutral bygg- och anläggningssektor i Malmö 2030.

Detaljer kring projektet kommer presenteras på ett lunchevent på xxxxxx den 15 juni, kl. 12.00-13.00. Klicka här för mer information.