Foto: Jeanette Ekerås, Mormor Bättys Kringlor

Nyhetsbrev maj 2021

Nu börjar turistsäsongen närma sig. Likt 2020 så kommer många genomföra hemester vilket säkerligen kommer gynna många lokala producenter. Vi på Lokalproducerat i Väst kommer starta upp vårt nya projekt ”LokalSam” som ni kan läsa mer om längre ner i nyhetsbrevet. I månadens nyhetsbrev hittar ni också bl a inbjudan till informationsträffar inom IP och sälj, hoppas att många av er kan närvara vid dessa tillfällen. Om ni behöver rådgivning eller har frågor så tveka inte att höra av er till oss.

Marcus Nyström, VD

Lokal Meny

(Foto: Charlotte Berg, Lokal Meny)

Våra konsulter Dennis och Erica har startat upp sitt arbete med ett flertal av våra restauranger. Behovet av konceptutveckling, fördjupad coaching och varumärkesutveckling finns och vi är mycket nöjda med deras insats hittills och ser fram emot ett gott samarbete framöver.

Det sista programmet som vi tagit fram tillsammans med Passion för Mat är nu lanserat. Vår bästa Emelie Nielsen avslutade och gjorde det storstilat tillsammans med Kerstin på Almnäs Bruk. Se detta och övriga tre avsnitt på https://passionformat.se/digitala-koksskolan/. Man kommer att kunna se hela och delar av dessa avsnitt via Smaka på Västsverige och Lokal Menys digitala kanaler framöver.

Vi lyckades även arrangera Coronasäker grillning på Wrågården i Falköping. Ett antal restauranger var på plats för att lyssna på “köttgurun” Benny från Scan. Han lärde oss mer om köttkvalitet och smakupplevelse. Dessutom bjöd han på smakprover av kött från gårdarna i vår närhet. Vi fick även möjlighet att lyssna på Anders på Halla gård och hur han arbetade med hållbar grisuppfödning. Mycket imponerande: innovation och framåtanda är hans filosofi. Även Micke från Fire and Flames var på plats, han lärde oss om grilltekniker och grillade gott kött från våra fina producenter. Tack Wrågården för ett mycket gott värdskap och tack för inhoppet James Ebbezon.

Vi ses förhoppningsvis ute på restaurang i sommar. Där vi har möjlighet att välja menyer från våra fina lokala producenter. På vår hemsida presenteras våra deltagande restauranger: https://lokalproducerativast.se/lokal-meny/

/Malin Andersson, Projektledare

Nytt projekt: LokalSam

Bygdens Delikatesser växlar upp genom vårt nya projekt LokalSam

Under 2021/2022 kommer vi på Lokalproducerat i Väst satsa ännu mer på Bygdens Delikatesser. Målet är att vi ska ”flytta in” i butik och under det kommande året har vi en målsättning att samarbeta med ett antal livsmedelsbutiker i Västragötalandsregionen. Tanken med detta är att de butiker som medverkar skall ha en separat avdelning i butiken avsedd för lokalt producerade livsmedel. Detta kommer sedan att marknadsföras som ”Bygdens Delikatesser”.

LokalSam kommer också fokusera på att lyfta in ”svinnprodukter” i butik vilket ligger helt rätt i tiden. Ju mer vi kan ta vara på desto mindre blir klimatpåverkan. Projektet finansieras av Europeiska Jordbruksfonden för Landsbygdsutveckling.

För att anmäla intresse som producent så hänvisar vi till Mattias Hjortenhed, mattias@lpiv.se

Arbetet med att hitta butiker att samarbeta med pågår för fullt.

/Mattias Hjortenhed, Rådgivare

MovEat Västsverige

(Foto: Robert Dahlberg)

Tillsammans med MovEat anordnar Lokalproducerat i Väst och Turistrådet Västsverige en matresa på Varaslätten med omnejd. Tanken är att i samarbete med fem mathantverkare och besöksmål erbjuda sex smakstopp på landsbygden. På varje ställe erbjuds besökarna en smaktallrik som representerar de deltagande verksamheterna.

Denna satsning görs som en pilot med målet att sprida MovEat Västsverige till fler områden i regionen. Under två lördagar i juni 12:e och 19:e kommer besökarna att få njuta av allt från dryck på ett lokalt bryggeri till smakprover i slottsmiljö.

Via MovEat säljs 100 biljetter till respektive lördag. Antalet är begränsat denna gång pga pandemin. Lokalproducerat i Väst finns med och stöttar producenterna före, under och efter eventet.

Mer information om MovEat samt biljetter: Klicka här!

/Malin Andersson, Rådgivare

Inbjudan från Länsstyrelsen

Gör din egen HACCP - en kurs för livsmedelsföretagare

Kursen ger dig grundläggande kunskaper i HACCP. Kursen är uppdelad på tre dagar där vi varvar teori och praktiska övningar.

Under kursen kommer du lära dig mer om vilka risker som kan förekomma och hur du förebygger dem, men även få hjälp med att analysera din egen tillverkning och beredning.

Tid och datum

Kursen är uppdelad på tre dagar:

1 september, kl 09.00-15.00

15 september, kl 09.00-15.00

30 september, kl 09.00-15.00

För mer information och anmälan: Klicka här!

Månadens producent

(Foto: Mormor Bättys Kringlor)

Månadens producent – Mormor Bättys Kringlor

Denna månad träffar vi Jeanette Ekerås, som driver Mormor Bättys Kringlor utanför Vårgårda. På en naturskön plats med dofter och smaker som förtrollar. Vi backar lite först.

Allt började med en blogg och ett Instagramkonto för ca 3 år sedan. Jeanette hade fått längtan tillbaka till bakverken. I grunden är hon utbildad konditor och har tillsammans med sin mamma och syster drivit bagerier i Herrljunga och Vårgårda fram till 2013, då företaget såldes och hon valde att utbilda sig till undersköterska. Där och då behövde Jeanette något nytt, göra ett lappkast i livet. Men det var något med det kreativa i bakningen, dofterna och känslan – det ville inte riktigt släppa taget! Därför väljer hon 2018 att börja blogga och genom sociala medier förmedla sin passion för bakning i text och bild.

Efter en tid inser Jeanette att blogga tar tid och hon ville mycket hellre känna degen under sina fingrar! Beslutet kommer snabbt, hon lägger ner bloggen och börjar i stället baka lite tårtor på beställning. Fastigheten som hon idag verkar i fanns redan då, med ett livsmedelsgodkänt kök, så det var bara att sätta i gång. Så tar det fart.

Under en period jobbar Jeanette dubbelt men 2020 så blir hon uppsagd från sitt jobb inom vården och tar nu chansen att baka på heltid. En möjlighet hon aldrig ångrat!

Hon har ett otroligt driv. Tillsammans med sin man har de nu rustat den gamla mjölnarkvarnen som hör till fastigheten och det var sannerligen en utmaning. Där hade tiden stått still och de fick börja med att skotta spannmål för att ta sig in. Nu är det rent och fint. Maskiner och inventarier finns kvar som en påminnelse om ett kulturarv. Det är Jeanette tydlig med. De vill behålla känslan och den gamla charmen, för det ska kännas äkta. Kvarnen är K-märkt, så är hela området där bageri, kvarn, mjölnarbostad och den gamla bron ligger. Det har varit en utmaning att på ett varsamt sätt återställa platsen till det skick den är idag. Från att det i trädgården stod ett nerbrunnet hus och var en överväxt plats är det nu fina planteringar och ett orangeri. Som en fin inramning flyter Nossan stilla förbi. Här finns idag möjlighet för gästerna att sitta både inne och ute - allt efter önskemål och väderlek.

Jeanettes stora passion är att baka. ”Det är det roligaste som finns!” säger hon med eftertryck. ”Att få planera, fantisera och sedan känna doften – det är oslagbart!”. Hon har sitt eget recept för att helhetsupplevelsen ska bli så bra som möjligt: Det ska vara gott, avnjutas i en härlig miljö och kännas äkta på riktigt!

I mars i år valde hon att gå med som medlem i LPiV. Hennes förväntningar med sitt medlemskap är att hon ska få nya kontakter i nätverket och delta på olika gemensamma aktiviteter. Att vara sin egen kan ibland vara ensamt och att få tillhöra ett nätverk kan stötta upp på många olika sätt. I huset där hon driver caféet har hon också ”Gunnars veranda”, döpt efter morfar. Där samlar hon närproducerade delikatesser som kunderna kan köpa med sig hem. Genom LPiV hoppas hon också få möjlighet att hitta flera produkter till sitt sortiment. En tanke som Jeanette vill väcka både hos producent och LPiV är att hon skulle vilja ha en plattform där alla stöd som finns att söka kan samlas. Idag är det en djungel och svårt både med själva ansökningsförfarandet och med att hitta rätt typ av stöd för den verksamhet man har. Tänkvärt!

Om vi spejar i kristallkulan så ser den närmaste framtiden glasklar ut! Jeanette vill vara kvar precis där hon är. Baka sina härligheter till bakverk och sedan låta kunderna antingen fika i trädgården eller ta med en fikakorg och sitta på valfri plats i kvarnen. Mittenvåningen är nu färdigställd som kafémiljö och två kvinnliga företagare har också hyrt in sig i delar av kvarnen för att sälja garner och inredning. Invigning hölls den 14 maj. Kvarnen kommer sedan att färdigställas successivt och mjölnarbostaden bredvid kvarnen planeras att bli ett B&B, men när det blir av får tiden utvisa. Allt får ta den tid det tar men med alla dessa möjligheter så skapas konstant idéer och tankar.

Sist men inte minst så är det valet av företagsnamn. Är det Jeanettes mormor som inspirerat? Ja, så är det. Hennes mormor Betty från Småland. Dock var namnet Betty namnskyddat i hela Europa så därav att Jeanette i stället fick döpa sitt företag till Bätty.

Mormor Betty, hon som alltid bjöd på sju sorters kakor och där det alltid fanns något gott att sätta tänderna i. Just kringlorna var hennes specialitet, bakade på sur grädde och sedan doppade i pärlsocker. Äkta, gott och så självklart. Jeanette har med sig sin förebild i allt hon gör – och hon gör det verkligen helhjärtat!

Text: Agnetha Björnsdotter Berglund, LPiV

Omvärldsbevakning

Matsvinnet i vasken minskar

2021-05-11

Konsumenterna häller ut mindre mat och dryck i avloppet jämfört med 2014. Det visar en undersökning som Naturvårdsverket nyligen presenterade. År 2014 hällde vi i genomsnitt ut 26 kilo mat och dryck i avloppet per person, 2021 har det minskat till 18 kilo. De produkter som oftast hälls ut är kaffe, te och mejeriprodukter.

Undersökningen är en del i regeringsuppdraget för minskat matsvinn som Livsmedelsverket driver i samverkan med Naturvårdsverket och Jordbruksverket.

– Det är positivt att allt mindre mat och dryck hälls ut i vasken! Men det finns fortfarande mycket att göra för att minska konsumenternas matsvinn. Här kan företag som tillverkar till exempel kaffe, te och mejeriprodukter göra en insats genom att kommunicera med konsumenterna om hur de kan ta till vara maten, säger Livsmedelsverkets projektledare Karin Fritz.

För rapporten i sin helhet (Naturvårdsverket): Klicka här!

Mer information om matsvinn för företag (Livsmedelsverket): Klicka här!

Omvärldsbevakning

Riksdagsseminarium: Vad gör livsmedelsbranschen för bättre matvanor?

Vad gör branschen för att främja folkhälsa, hur samverkar man med andra och vilka förutsättningar behöver branschen för att ge konsumenterna ett brett utbud av hälsosam mat? Det här var temat för ett digitalt seminarium den 4 maj anordnat av Livsmedelspolitiska nätverket i Riksdagen. Seminariet finns nu att se på Youtube!

Folkhälsofrågan är bred och komplex. Mat- och levnadsvanor påverkas av många olika faktorer. Det kan handla om tillgången på och kunskapen om hälsosamma alternativ, förmågan att nå konsumenterna med information, socioekonomiska förutsättningar m.m. För att nå framgång i folkhälsoarbete krävs långsiktighet och samarbete mellan många olika samhällsaktörer.

Vad gör branschen för att främja folkhälsa, hur samverkar man med andra och vilka förutsättningar behöver branschen för att ge konsumenterna ett brett utbud av hälsosam mat? Detta var temat för seminariet den 4 maj som anordnades av Livsmedelspolitiska nätverket i Riksdagen.

Program

• Vad är egentligen den bästa maten? Forskningens roll och vikten av vetenskaplig grund. Mai-Lis Hellénius, professor i att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar med fokus på mat och fysisk aktivitet, Karolinska Institutet, kallad ”Livsstilsprofessor.”
  • Hur underlättas konsumenternas val? Livsmedelsverkets arbete för mer hälsosamma matvanor. Veronica Öhrvik, agronomie doktor, Livsmedelsverket.
  • Mindre salt och mer fullkorn. Konkret exempel på branschens bidrag till hälsosammare mat. Lovisa Martin Marais, Nutrition manager Lantmännen
  • Hur arbetar livsmedelsföretagen för att främja goda mat- och levnadsvanor? Vad behöver företagen för att kunna arbeta med denna viktiga fråga? Elisabet Rytter, medicine doktor i nutrition, ansvarig för forskning och nutrition Livsmedelsföretagen.

Länk till seminariet: Klicka här!

Månadens LPiV profil:

Fem snabba frågor till Fredrik Folke

Bakgrund

Ända sedan jag var liten så har mitt intresse och min passion kretsat kring IT och datorer. Efter gymnasiet startade jag min karriär som IT-konsult och tekniker för att sedan bredda min kompetens för att täcka fler och större områden såsom IT, telefoni och webbutveckling.

Varför valde du att jobba för LPIV?

Det var delvis tack vare den fantastiska personalen men också vad företagets vision är. Lokalproducerat i Väst och allt vad företaget står för fokuserar på att utveckla livsmedelsföretag i vår region. Detta gynnar oss alla och skapar en bättre framtid för hela samhället.

Vilken är din roll inom LPiV?

Någon måste lösa de där tekniska bitarna som ingen vill ta tag i när det kommer till datorer, hemsidor och liknande. Det är här jag kommer in i bilden. Mig pratar man med bland annat när man vill ha IT-support men också hjälp med sin profil på hemsidan eller Västvenska Matappen.

Vad gör du helst på din fritid?

Eftersom aktivitet och upplevelser är något jag uppskattar så dyker jag en del på sommaren och på vintern ser man mig åka snowboard bland träden i backarna. Självklart har jag fastnat för padel också!

Fredriks mantra:

Mitt mantra är att ”Det blir det man gör det till”.

Fredrik når du lättast via e-mail teknik@lpiv.se

Nytt utbildningstillfälle!

Rådgivning inom SÄLJ

Hur ser din relation med kund ut? Är du rätt förberedd inför ditt möte med kunden? Har du rätt verktyg för att nå till avslut i din affärsrelationer?

Lokalproducerat i Väst genomför en webbsänd rådgivning med inriktning på säljfrämjande åtgärder och förberedelser för våra medlemmar.

När: 3 juni kl 10:00-11.00

Webbinariet är kostnadsfritt!

Intresseanmälan gör du till mattias@lpiv.se

Nytt utbildningstillfälle!

För dig som medlem i LPiV och är intresserad av att certifiera ditt företag inom IP Livsmedel håller vi en ny  informationsträff den 1 juni. Vi kommer gå igenom vilka fördelar det innebär att vara certifierad, vilka krav som ställs på dig som företag och hur ni kan använda Västra Götalandsregionens konsultcheck i samband med certifieringen.

Om du sedan är intresserad av att gå vidare med certifieringsarbetet hjälper vi er med ett upplägg som passar ert företag.

När: Tisdagen den 1 juni klockan 09:30 – 10.30

Vad: Genomgång av IP Livsmedel samt regionens erbjudande om konsultcheck med 50% stöd för konsult och certifiering

Var: Digitalt Möte – länk skickas efter anmälan. Mötet är kostnadsfritt!

Anmälan sker via mail till Cecilia@lpiv.se senast söndagen den 30 maj.

Välkommen med din anmälan!

Vi önskar er en fortsatt skön maj!

Har du några åsikter eller önskemål om vad du vill få med i vårt nyhetsbrev. Tveka inte att höra av dig till agnetha@lpiv.se.

Nästa nyhetsbrev kommer ut i mitten av juni.