Foto: Pixabay

Nyhetsbrev December 2023

Året börjar lida mot sitt slut och för oss på Lokalproducerat i Väst har det varit händelserikt på många sätt. Våra tre stora projekt har avslutats och flera nya projektansökningar är inlämnade, som vi väntar besked på i början av 2024. En av årets höjdpunkter var SM i Mathantverk, som vi arrangerade tillsammans med Eldrimner, 7h-mat, Turistrådet Västsverige, Borås kommun och Åhaga. Medaljregnet över vårt län visade verkligen både bredd och kompetens hos våra producenter.

I årets sista nyhetsbrev vill vi lyfta några viktiga kurser för dig som är livsmedelsproducent, vi passar också på att hylla våra medaljörer från SM i Mathantverk samt ge dig som läsare viktig omvärldsbevakning. Ny lagstiftning gällande förpackningsmaterial träder i kraft från 1 januari 2024 och det är viktig att du som producent har extra bra koll på det. Vill du ha rådgivning eller hjälp kring detta eller andra frågor är du alltid välkommen att höra av dig.

Avslutningsvis vill vi på Lokalproducerat i Väst önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år.

Gör din egen HACCP – tredagarskurs för livsmedelsföretagare på landsbygden

Kursen ger dig grundläggande kunskaper i HACCP, som är en engelsk förkortning för Hazard Analysis Critical Control Point. Kursen är uppdelad på tre dagar: 21 februari, 6 mars och 20 mars 2024. Teori varvas med praktiska övningar. Under kursen lär du dig mer om vilka risker som kan förekomma och hur du förebygger dem. Du får även hjälp med att analysera din egen tillverkning och beredning.

Om kursen

Hazard Analysis Critical Control Point, HACCP, översätts som faroranalys och kritiska kontrollpunkter. Det är en standardiserad arbetsmetod som beskriver hur du systematiskt kartlägger, bedömer och kontrollerar faror i livsmedelsproduktionen med syfte att livsmedlen ska vara säkra för konsumenten. Ta chansen att arbeta fram ditt företags egen HACCP!

Kursinnehåll
- Bakgrunden till HACCP, dess historia
- HACCP-systemets 7 principer
- Grundförutsättningar såsom rutiner, lokaler, flöden och mikrobiologi
- Produktbeskrivningar, flödesschema
- Faroanalys
- Kritiska kontrollpunkter (CCP)
- Eget arbete, hur ser ditt produktflöde ut, vilka faror kan förekomma och hur kan du förebygga dem?

Notera att kursen löper över tre dagar: 21 februari, 6 mars och 20 mars 2024.

Målgrupp
    Kursen vänder sig i första hand till dig som driver, är anställd eller tänker starta en livsmedelsverksamhet på landsbygden.

När: 21 februari, kl. 09.00-15.00
    Var: Vara Folkhögskola
    Anmälan: Sista anmälningsdag 8 feb 2024
    Kostnad: 1.200 kronor, exklusive moms (faktureras i efterhand)

(Foto: Johanna Eriksson)

Resultatlista medaljer till Västra Götaland - SM i Mathantverk 2023

Har du följt med i vår adventskalender i december?

Det har varit ett nöje att skriva årets adventskalender - som i år sträcker sig till den 31 december. Det självklara fokuset detta år var våra medaljörer i SM i Mathantverk 2023, där Västra Götaland fick hela 65 medaljer (av totalt 261 medaljer). Mellan den 1-31 december kan ni följa oss på sociala medier där vi speglar all medaljglans. Här kommer en snabbrepris för er som inte hunnit med:

1 dec: Aroniaglögg (Skafferiet i Hyssna)
    2 dec: Ostkaka, Eldost (Skålldals lilla EKO-mejeri)
    3 dec: VallmoVassle (Lottas Bak & Form)
    4 dec: Brobackens mjuka tunnbröd (Vedugnsbageriet Brobacken)
    5 dec: Lingon & mjölk (Brain Freeze)
    6 dec: Virvlad Svedjeråg (Brukets Godaste Fengerfors)
    7 dec: Fire Down Below (Cityysteriet Gbg)
    8 dec: Ramslöksolja (Forshems Gästgivaregård)
    9 dec: Alice i Rosenkvittenlandet, Rosenkvittenlemonad (Fristorps Gård)
    10 dec: Lyckliga Laila, Kaxige Kal, Soliga Sonya (Sommarhagens Ost)
    11 dec: Linderödssalami, Jägarens Vildsvinskorv, Vildsvinssida, Jägarens påläggskorv (Lilla Spännefalla)
    12 dec: Smör (Holmryds Mejeri)
    13 dec: Kanelbulle, Kardemummabulle, Sesam, Aprikos & Hasselnöt (Vänga Kvarncafé & Bageri)
    14 dec: Halleraost (Hållsunga Skafferi)
    15 dec: Får- och lammkorv Timjan (Kullans Lycka)
    16 dec: Kardemummabulle, Månadens Bröd Ölandsvete, Kafferåg, Björdals rågflinga, Månadens Bröd Purpurvete, Openstens virvelråg, Sibbarps ljusa surdegsbröd (Sibbarps Gårdsbageri)
    17 dec: Rabarberkola (Skafferiet i Hyssna)
    18 dec: Ciona umami crème (Marine Taste)
    19 dec: Kardemummabulle (Mormor Bättys Kringlor)
    20 dec: Delikatess ostkaka (Mossängens Gård)
    21 dec: Varmrökt gris (Lilla Spännefalla)
    22 dec: Rabarberglögg (Skafferiet i Hyssna)
    23 dec: Leverpastej (Hållsunga Skafferi)
    24 dec: LPiV önskar God Jul
    25 dec: Svart vinbärsdryck (Björndalens Gård)
    26 dec: Korna, Lögen fullkorn (Utgårds)
    27 dec: Kardemummasnurra (Nolbygårds Ekobageri)
    28 dec: Lantbröd (Redvägs Bageri)
    29 dec: Kardemumma, Vävra (Skåra Gårds Bageri)
    30 dec: Björnbär Dulse & Ros, Dulse de leche, Kinako (Algblomman i samarbete med Hollanders Glass)
    31 dec: Fläder (Green Life by Anna)

Missa inte detta - eller våra nyheter på sociala medier. Följ oss på Instagram och FB!

Anna & Agnetha
    Lokalproducerat i Väst

Viktig information till dig som är producent av livsmedel:

Förpackningsförordningen

Om ditt företag tillför en förpackning på den svenska marknaden, har du som producent enligt lag ett finansiellt ansvar för att förpackningen samlas in och återvinns. Huvudsyftet med producentansvaret är att minska nedskräpning, minska mängden avfall samt att se till att det avfall som ändå uppstår, återvinns och används till nya produkter.

Vem har producentansvar?
    Ni har producentansvar om ditt företag gör något av följande:
    - Fyller eller på annat sätt använder en förpackning (för att skydda, presentera eller underlätta hanteringen och transporten av en vara)
    - För in en förpackad vara till Sverige
    - Tillverkar en förpackning i Sverige (serviceförpackningar)
    - För in en förpackning till Sverige (serviceförpackningar)
    - Från ett annat land än Sverige säljer en förpackad vara eller en förpackning till en slutlig användare i Sverige

Vad innebär ditt ansvar?

Samla in och återvinn
    Du ska se till att förpackningarna samlas in, transporteras bort, återvinns eller återanvänds på ett miljövänligt sätt. Detta gör du genom att vara ansluten till en producentansvarsorganisation (PRO) och betala förpackningsavgift. Anslutna PROer är:

Rapportera till Naturvårdsverket
    Varje år ska du rapportera till Naturvårdsverket om hur stor mängd förpackningar du satt på marknaden och hur de insamlade mängderna hanteras. Detta gör du själv eller via en producentansvarsorganisation.https://www.naturvardsverket.se/

Betala avgift till Naturvårdsverket
    Du behöver betala en årlig tillsynsavgift till Naturvårdsverket.

OBS! Är du inte ansluten till en PRO sedan 20231101 riskerar du sanktioner. Här kan du läsa om sanktioner kopplade till om en producent inte ansluter sig till en godkänd producentansvarsorganisation: Sanktioner

Starta livsmedelsverksamhet, digital föreläsning

Tillsammans med övriga deltagare får du matnyttig information och ett givande nätverk inför din verksamhetsstart. Informationen har allmän inriktning och vänder sig till alla olika typer av livsmedelshantering.

Föreläsningen innehåller bland annat grundläggande information om livsmedelslagstiftning, vilka tillstånd som kan behövas och vilken kontrollmyndighet som är aktuell. Vi går igenom vad du ska tänka på i utformningen av din livsmedelslokal, med tanke på flöden och val av olika material på väggar, golv och inredning.

Målgrupp

Aktiviteten vänder sig till dig som har eller vill starta en livsmedelsverksamhet, framförallt på landsbygden med inriktning på olika typer av gårdsförädling. Denna aktivitet finansieras delvis med medel från landsbygdsprogrammet

Praktisk information

Föreläsningen hålls digitalt via Skype. För bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du använder en dator. Din dator behöver ha en kamerafunktion och stadig internetuppkoppling för att du ska kunna medverka. Använd helst headset för att både höra och höras bättre. Veckan innan föreläsningen får du ett mejl med länk till föreläsningen, program och övrig information.

När: 7 februari, kl. 09.30-13.00
    Var: Digitalt via Skype
    Anmälan: Sista anmälningsdag 31 jan 2024
    Kostnad: 300 kronor, exklusive moms (faktureras i efterhand)

(Foto: Johanna Eriksson)

Omvärldsbevakning Livsmedelsverket

Första företaget godkänt för ”slakt på gård"

Nu är det första svenska slakteriet godkänt för att få utföra slakt av djur på gården som djuren kommer från.

Möjligheterna att slakta på den jordbruksanläggning djuren kommer ifrån har länge varit efterfrågad. Djurägare som har efterfrågat detta har framfört fördelarna med att djuren kan slaktas på gården och slipper transporter.

- Det är glädjande att vi nu har slakterier som tagit möjligheten och ansökt om att bli godkända. Det första företaget, De Vilda AB i Järna, har godkänts i veckan, berättar Mona-Lisa Dahlbom, senior veterinärinspektör på Livsmedelsverket.

EU:s regler har tillåtit slakt på jordbruksanläggning (slakt på gård) av ett begränsat antal nötkreatur, hästar och tamsvin sedan hösten 2021. Slakterier kan ansöka hos Livsmedelsverket för att bli godkända för detta.

Livsmedelsverket och en bred grupp intressenter tog fram tillämpningen av reglerna tillsammans under 2022.

En djurägare som vill få sitt djur slaktat på gård kan ta kontakt med ett slakteri.

Slakt på gård!

Omvärldsbevakning Livsmedelsföretagen:

Julbordet viktigare än julklappar – bara 7 procent planerar att spara in på julmaten

Svenskarna sparar hellre in på restaurangbesök, julklappar och resor än på julmaten. Det viktigaste i planeringen av julbordet är att maten är svenskproducerad och inte för dyr. Och äntligen har vi svaret på frågan om när det är ok att börja fira jul, i alla fall om svenska folket får bestämma. Allt detta och mycket mer framgår av Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning.

På uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat 1024 personer hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år. På frågan om vad som är viktigast i planeringen av julbordet hamnar svarsalternativet ”att maten är svenskproducerad” i topp, tätt följt av fjolårets etta ”att maten inte är för dyr”. Det skiljer dock bara en halv procentenhet mellan alternativen, och i spåren av de ökade matpriserna är det uppenbart att pris har blivit en viktig faktor för konsumenterna. Jämfört med 2019 anger nästan fyra gånger fler att det viktigaste med julmaten är att den inte är för dyr. Ett tydligt trendbrott i årets undersökning är att svarsalternativet ”att maten håller extra hög kvalitet” ökar tydligt jämfört med 2022 och intar en ohotad tredjeplats. En utveckling som bör gynna svenska livsmedelsproducenter i och med att många konsumenter sätter likhetstecken mellan hög kvalitet och svenska livsmedel.

Här kan du läsa/ladda ner hela undersökningen

Livsmedel och lagstiftning

Viktig lagstiftning att ha koll på inför 2024

Ny riskklassificeringsmodell, införande av nedskräpningsavgifter, uppdatering av avfallsförordningen och nya direktiv för hållbarhetsrapportering. Sara Sundquist och Marie Rydén från Livsmedelsföretagen går igenom nyheter inom lagstiftning som berör livsmedelsföretagare och som träder i kraft vid årsskiftet.

Ny riskklassificeringsmodell
    Livsmedelsverket har under flera år arbetat på en ny riskklassificeringsmodell för livsmedelskontrollen och vid det senaste kontrollbesöket under 2023 borde er verksamhet ha fått en ny riskklassning enligt denna modell. Den träder i kraft 1 januari 2024 och bygger på kontrollfrekvens, alltså antalet besök per fem år. Syftet är att skapa en mer enhetlig riskklassning av livsmedelsföretag oavsett var i landet verksamheten bedrivs vilket vi hoppas leder till en mer likvärdig kontroll. Modellen ger mer livsmedelskontroll tidigare i livsmedelskedjan, för att upptäcka och förebygga såväl hälsorisker som informationsbrister och mindre kontroll av färdigpackade livsmedel i senare led.

Nedskräpningsavgifter införs
    Under 2023 infördes den första delen av dessa regler och det innebär att alla som sätter engångsplastplastprodukter/förpackningar av flexibla material och matlådor m.fl. på marknaden måste registrera sig, rapportera årligen hur mycket produkter de årligen tillhandahåller på marknaden och betala en årsavgift till Naturvårdsverket. Årsavgiften skall täcka kostnader för handläggning, administration, skräpmätningar och information till konsumenter om hur de skall hantera engångsprodukter.

Första januari 2024 kommer den andra delen då skall producenterna betala en produktavgift (nedskräpningsavgift) per engångsplastprodukt som man sätter på marknaden. Denna produktavgift fördelar Naturvårdsverket sedan ut till kommunerna som ersättning för att de städar upp skräpet från dessa produkter.

Läs mer om vad som gäller på Naturvårdsverkets hemsida Nedskräpnings­avgifter för vissa producenter (naturvardsverket.se)

I Avfallsförordningen införs krav på att separera produkt och emballage
    I Avfallsförordning 2020:614 införs från årsskiftet ett krav på att en förpackning som innehåller matavfall skall tömmas så att fler förpackningar skall kunna sorteras ut. Reglerna gäller både för verksamheter och konsumenter och omfattar konsumentförpackningar så väl som transport- och gruppförpackningar Detta gäller oavsett vilket material förpackningarna är av och förpackningar skall bli så tomma som möjligt.

Läs mer om reglerna på naturvårdsverkets hemsida: Förpackningsavfall från verksamheter (naturvardsverket.se)

EU:s direktiv om företagens hållbarhetsrapportering, CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive)
    Den 1 januari 2024 börjar CSRD tillämpas. CSRD är ett nytt EU-direktiv som ska säkerställa att företag rapporterar effekten av verksamhetens sociala och miljömässiga aktiviteter. Syftet är att säkra transparens kring hållbarhet och skapa bättre förutsättningar för att EU ska klara sina målsättningar om nettonollutsläpp 2050.

Rapportering | Finansinspektionen

I det nya EU-direktivet ingår även ESRS (European Sustainability Reporting Standards) som är en ny gemensam rapporteringsstandard för hållbarhetsredovisning som täcker in 12 olika rapporteringsområden.

Källa: Livsmedelsföretagen

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

Avslutningsvis vill vi önska er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt 2024!
    /Lokalproducerat i Väst
    Nästa nyhetsbrev kommer ut i mitten av janari 2024