Lokala produkter på en tallrik, så vackert och smakrikt. En hållbar kulinarisk upplevelse tillagad av Lokal Menys James Ebbezon. Foto: Charlotte Berg, Lokal Meny

Smart logistik skapar fler affärer mellan lokala restauranger och livsmedelsproducenter

Trots att svenska livsmedel produceras under goda förutsättningar, håller hög kvalitet och är säkra att äta är steget för restauranger att ta in lokalproducerade råvaror många gånger stort. Det vill projektet Lokal Meny ändra på genom att göra det lättare för restauranger i Skaraborg och Bohuslän att köpa in lokalproducerad mat. För ett par veckor sedan startade projektet ett stort logistiktest med två IT-plattformar, en för beställningar och en för transportbokningar.

Den lokala småskaliga livsmedelsproduktionen är viktig för Sverige. Det ser vi inte minst under Corona tider. Vi behöver öka den inhemska livsmedelsproduktionen med ambitionen att ha en hög självförsörjningsgrad då lägen likt den vi befinner oss idag inträffar. Tillsammans med livsmedelsförädlingen ger den både arbetstillfällen och skapar ekonomisk tillväxt som ofta sker på landsbygden där många livsmedelsproducenter är lokaliserade.

I det pågående projektet Lokal Meny som drivs av Lokalproducerat i Väst och finansieras av Europeiska utvecklingsfonden, Länsstyrelsen och Västra Götalandsregionen är målsättningen att öka försäljningen från småskaliga livsmedelsproducenter till restauranger inom Västra Götalandsregionen.

En förutsättning för att restaurangerna ska kunna erbjuda mer lokalproducerat på menyn är att de på ett lättillgängligt sätt vet vilka produkter som finns i deras närområden och har tillgång till enkla system för beställning och leverans. Projektet ska därför arbeta med att skapa och tydliggöra inköps- och leveranslösningar för restauranger som vill köpa lokalproducerat. I denna del arbetar Lokal Meny tillsammans med logistikforskaren Kristina Liljestrand på Chalmers Industriteknik. IT- plattformen arbetas fram utifrån Snömolns beställningsplattform och CargoSpace24:s (CS24) transportlösning.

Direkta försäljningskanaler och klimatsmarta transporter står högst på producenternas önskelista
För att förstå vilka utmaningar och barriärer som gör att försäljningen från småskaliga livsmedelsproducenter till etablerade restauranger är begränsad idag har intervjuer med producenter och restauranger genomförts samt en enkätstudie riktad till producenter. I enkäten som besvarades av 72 småskaliga livsmedelsproducenter framkom flera intressanta resultat som visar hur producenterna vill växa och vad de behöver hjälp med. Bland annat ställdes frågan om vad småskaliga producenter tror kan utveckla deras verksamhet de kommande två åren och de vanligaste svaren var gemensamma transportlösningar med andra producenter och klimatsmarta transporter följt av digitala marknadsplatser.

Transporter tar mycket tid för producenterna
Idag hanteras transporterna oftast av producenterna själva vilket är tidskrävande. Många mindre producenter beskrev i intervjuer att de kan lägga runt en dag i veckan på själva transportera. Detta är värdefull tid som hade kunnat användas för produktion och affärsutveckling och på sikt öka mängden småskaligt producerade livsmedel i Sverige. Därför ser vi att nya sätt att koordinera och effektivisera transporter är en förutsättning för att småskaliga livsmedelsproducenter ska kunna växa och nå ut till en större marknad.

Vill ha direkta försäljningskanaler
Gällande försäljningen vill småskaliga producenter framför allt ha direkta försäljningskanaler mot sina kunder. Dessa är dock idag främst uppbyggda på personliga relationer och kontakter via mejl och telefon vilket är tidskrävande. Här är det inte enbart producenterna som efterfråga nya arbetssätt. Under intervjuer med restauranger framkom även att de upplever sig ha begränsad insikt i vilka småskaliga producenter som finns i deras omgivning. De beskrev också att en inköpsplattform där beställningar från flera producenter kan göras samtidigt skulle öka inköpen av livsmedel från småskaliga producenter.

Nu startar ett stort logistiktest
Utifrån dessa behov har ett test startats i projektet med 30 småskaliga producenter och 80 restauranger där två plattformar ska testas för att öka försäljningen av lokalproducerad mat till restauranger och möjliggöra effektiva transporter. Plattformen Snömoln är en beställningsplattform för restauranger där producenterna kan lägga upp sina produkter. Plattformen CS24 är en beställningsplattform för transporter där producenterna på ett enkelt sätt kan nå många transportörer och möjliggöra för transportörerna att samlasta flera producenters sändningar.

Projektledare Malin Andersson på Lokal Meny ser väldigt positivt på testet:

”Vi har fått ett positivt gensvar från både producenter och restauranger som kommer att delta i testet. Nu i Corona-tider känns det dessutom extra viktigt då både många småskaliga livsmedelsproducenter och restauranger har det svårt”

Testet kommer att hålla på i sex månader där systemet ska utvecklas kontinuerligt utifrån deltagarnas feedback under hela testperioden för att ska kunna fortleva och utvidgas efter testets slut. Det är också möjligt för flera producenter och restauranger att ansluta sig när de vill.

För mer information, kontakta:

Malin Andersson, Projektledare Lokal Meny

malin@lpiv.se, 0724 02 56 06