Stjärnkockar, vinhus, foodtrucks och klassiska Stockholmsrestauranger blir en del av Lollapalooza

Lollapalooza presenterar Lolla Eats - ett unikt matkoncept med över 40 restauranger på området

När en av världens största musikfestivaler kommer till Stockholm så bjuds det, förutom på musik från över 70 artister under tre dagar, på en unik kulinarisk upplevelse långt bortom den klassiska festivalmaten. Över 40 restauranger och kreativa matkoncept i olika former kommer att inta Gärdet den 28-30 juni under konceptet Lolla Eats, med stor vikt vid ekologiskt och närproducerat. Bland krögarna syns namn som Malin Söderström, Claes Grännsjö, Danny Elmaleh, Filip Fastén, och många fler.

Med start år 1991 och med festivaler i Chicago, Buenos Aires, Santiago, Sao Paolo, Paris och Berlin, bär Lollapalooza - förutom att vara en av världens största musikfestivaler - på en lång exotisk mattradition där hållbarhet är centralt och varje stad fokuserar på sina lokala godsaker. Lollapalooza Stockholm storsatsar på mat- och dryck och kan nu presentera den första delen av programmet för Lolla Eats - en unik matupplevelse med en bredd som aldrig tidigare setts på en svensk festival. Maten på Lollapalooza kommer ha stort fokus på ekologiska och närproducerade ingredienser, och på vegetariska och veganska alternativ.

Chef’s Market - På Lollapaloozas eget Chef’s Market kommer ett tiotal av Sveriges mest framstående kockar att tillaga smakrika rätter direkt framför ögonen på festivalbesökarna. Vad sägs t.ex. om en gårdsodlad gastronomisk upplevelse från Karshamra Mat & Trädgård? Eller havets härligheter av Kocklandslagets och The Fisherys egen Malin Söderström.

Street Food Market - Här finns mängder av spännande foodtrucks med mat och delikatesser från världens alla hörn. Från svenska klassiker som Smålandsrullen och Viltkebab, till exotiska smaker av Indian Street Food, Avocado Truck, Bun Bun, The Good Gringo och många fler.

The Wine Garden - Ett område dedikerat för Lollapaloozas vinälskare. Upptäck nya viner från ett tiotal vinhus från olika delar av världen och delta i provningar. (Inom kort presenteras även en jättesatsning för festivalens ölälskare!)

Lolla House Chefs - Lollas stora matserveringar kommer att fokusera på finpizza och saftiga hamburgare med färska bröd. Allt signerat festivalens egna huskockar - Göran Svartengren (Svartengrens) och Max Duhs (NOOK).

Gyldene Freden - Anrika Gyldene Freden med Filip Fastén i spetsen (vinnare av Årets Kock och innehavare av Michelinstjärna) lämnar Gamla Stan för första gången sedan 1700-talet för att etablera en helt egen restaurang inne på festivalområdet.

– Lollapalooza kommer att vara mycket mer än musik och den “vanliga” festivalmaten. Ett så omfattande och exklusivt matprogram är helt unikt på en svensk festival och en separat upplevelse för sig. Lite som en egen matfestival i festivalen, säger Patrick Fredriksson, en av de ansvariga för Lollapalooza i Sverige.

Urval av klara restauranger och krögare för Lollapalooza:

• Fafelle: Joel Åhlin (innehar Michelinstjärna och många kokböcker i bagaget), Claes Grännsjö (grundare av Nook) och David Frenkiel (kokboksförfattare och mannen bakom bloggen Green Kitchen Stories)
  • Kasai: Danny Elmaleh (kökschef på Kasai och mannen bakom prisbelönta restaurangkoncept som Katsuya och Cleo)
  • The Fishery: Malin Söderström (medlem i Kocklandslaget)
  • Färgfabriken: Isak Wiig (medlem i Kocklandslaget som vunnit Nordisk Mästare i Matlagning)
  • Gyldene Freden: Filip Fastén (vinnare av Årets Kock och Michelinstjärna)
  • Svartengrens: Göran Svartengren
  • Nook: Max Duhs
  • Bar Agrilkultur: Desirée Jaks (medlem i juniorkocklandslaget och nordisk mästare i matlagning)
  • Grus Grus: Malidza Larsson & Fredrika Åström
  • Garba: Marion Ringborg & Linn Söderström
  • Karshamra Mat & Trädgård: Mauritz & Agnes Larsson Stormgaard (producerar nästan alla råvaror själva på sin gård)
  • Matateljén: Henrik Sauer

Mer info, bilder, intervjuförfrågningar?
Kontakta Amanda Elefelt, amanda@elefelt.com, +46 73-348 47 00

Om Lollapalooza:

Datum: 28-30 juni 2019

Plats: Gärdet, Stockholm
Artister: Över 70 akter, inklusive Foo Fighters, Travis Scott, Lana Del Rey, The 1975, Chance The Rapper, Laleh, Billie Eilish, The Hives, Lykke Li och Hov1
Scener: 4
Restauranger: Över 40
Storlek: 190.000 kvm
Arrangör: Lollapalooza Stockholm produceras av Perry Farrell, WME, C3 Presents och Live Nation Sweden med dotterbolaget Luger.

Lollapalooza grundades av Perry Farrell 1991 som en turnerande festival och den är än idag en innovatör på festivalmarknaden. Lollapalooza var redan från starten banbrytande, inte minst när det kom till bredden av artister från olika genrers. Lollapalooza var också den första amerikanska festivalen att expandera till flera festivaldagar, den första med fler än en scen, den första att blanda in konst och aktivism på schemat, den första att aktivt sänka sina koldioxidutsläpp, den första att sätta elektroniska akter på största scenen, den första att skapa ett festivalprogram för hela familjen, den första att hitta sitt hem mitt i storstaden och den första festivalen att expandera globalt. Lollapalooza har vuxit till en årlig festival av världsklass i Chicago, USA, tillsammans med länder som Chile, Brasilien, Argentina, Tyskland, Frankrike och från juni 2019 även Sverige. Lollapalooza är en av de absolut största musikfestival-destinationerna i världen.