Kraftig ökning av nya .se-domännamn andra kvartalet

Antalet nyregistrerade .se-domännamn fortsätter sin starka utveckling under 2017. Under årets andra kvartal registrerades totalt 177 147 nya .se-domäner, en ökning med 261 procent jämfört med andra kvartalet 2016 och 95 581 fler nyregistreringar än första kvartalet 2017 som motsvarar en ökning på 117 procent. Det visar statistik som webbhotellet Loopia sammanställt från IIS.

– Den fortsatt stabila ökningen av nya .se-domännamn är glädjande att se. Det tyder på att fler privatpersoner och företagare skyddat sina företagsnamn, personliga namn och varumärken som domännamn på webben, säger Jimmie Eriksson, vd på Loopia.

I juni 2017 registrerades 27 854 nya .se-domäner, en minskning med 77 procent från föregående månads rekordantal 121 224 stycken. Det gör juni till den tredje svagaste månaden under 2017 sett till nyregistreringar. I jämförelse med juni 2016 har antalet nya .se-domäner dock ökat med 43 procent.

– Nedgången i juni är inte oroväckande alls utan visar att antalet nyregistrerade .se-domäner återgått till normala nivåer efter att intresset för .se-domäner hos utländska domänregistrarer ökat kraftigt i maj. Efterfrågan på .se-domännamn brukar dessutom minska något under sommaren, säger Jimmie Eriksson, vd på Loopia.

– Vi tror och hoppas att antalet nyregistrerade .se-domännamn kommer att fortsätta öka under 2017 och att ännu fler företagare och privatpersoner inser vikten av att finnas på webben, fortsätter Jimmie.

Tipslista: 3 råd inför ditt val av domännamn

1. Låt domännamnet överensstämma med ditt företagsnamn för att minska förvirring och göra det enkelt att hitta ditt företag online.

2. Se till att domännamnet är lätt att komma ihåg, uttalas så som det skrivs och inte är en förkortning.

3. Komplettera ditt domännamn med vanliga felskrivningar och stavfel (till exempel loopia.se och lopia.se) samt med och utan specialtecken som till exempel å, ä, ö för att hittas av fler på webben.