Rekordmånga nya svenska domännamn - intresset för .se-domäner ökar utanför Sverige

Under maj 2017 registrerades 121 224 svenska domännamn, en kraftig ökning med hela 332 procent från föregående månad. Det visar statistik som webbhotellet Loopia sammanställt från IIS. Siffran är rekordhög och tyder på ett ökat intresse för svenska domännamn utanför Sverige.

– Då den kraftiga ökningen tyder på att intresset för svenska domännamn ökar utanför Sverige är det viktigt att registrera önskade .se-domännamn medan de fortfarande är lediga, säger Jimmie Eriksson, vd på Loopia.

Under årets första fem månader registrerades 230 859 nya .se-domännamn, bara 56 901 domännamn från 2016 års totala antal nyregistrerade .se-domäner.

– Vi hoppas och tror att andra halvan av 2017 fortsätter på samma starka utveckling som den första. Det skulle i så fall indikera att allt fler företagare och privatpersoner inser vikten av att skydda sitt företagsnamn och sina varumärken som domännamn på webben, säger Jimmie Eriksson.

Tips: Skydda fler toppdomäner och felstavningar

Eftersom vem som helst kan registrera lediga domännamn är det viktigt att du skyddar ditt företagsnamn, produktnamn och andra ord som är intressanta för din verksamhet. Vi rekommenderar att du kompletterar ditt domännamn med följande:

• alla vanliga toppdomäner (t ex .SE, .COM, .NU och .EU)
  • vanliga felskrivningar och stavfel (t ex loopia.se och lopia.se)
  • både med och utan svenska tecken (t ex mindomän.se och mindoman.se)

Kort om .se-domännamn
.se är den nationella toppdomänen för Sverige. Loopia är det största ombudet till .se idag och registrerar flest .se-domännamn i världen. Företag som verkar på den svenska marknaden rekommenderas att registrera sitt företagsnamn som ett .se-domännamn.