Sara Laurell ny VD för Loopia Group – Sveriges största leverantör av webbtjänster

Sara Laurell har utsetts till ny VD för Loopia Group, Sveriges största leverantör av webbtjänster, med tillträde den 1 mars 2019. Samtidigt flyttas huvudkontoret från Oslo till Västerås.

Sara Laurell kommer närmast från managementkonsultföretaget QVARTZ där hon är partner sedan 2017. Tidigare har hon varit chef för privatkundsmarknaden på Telia Sverige och VD för Twilfit, en detaljhandelskedja med fokus på damunderkläder. Hon har även mångårig erfarenhet som managementkonsult på McKinsey med bas i Chicago.

”Jag är mycket glad att vi har lyckats rekrytera Sara Laurell som ny VD för Loopia Group. Hon har stor erfarenhet av att utveckla företag och att driva försäljning inom telekom och detaljhandeln. Hon kommer att ha en nyckelroll i arbetet med att ta bolaget till nya nivåer” säger Jacob Fonnesbech Aqraou, styrelsens ordförande.

”Loopia Group är ett spännande företag med stora utvecklingsmöjligheter, både i Sverige och i Europa. Kundernas beteende online ändras i snabb takt och webtjänsteföretagen har en möjlighet att stärka både sitt erbjudande och sina kundrelationer för att effektivt stötta sina kunder i digitaliseringen och e-handelns utveckling. Jag ser mycket fram emot att tillsammans med ledning, medarbetare och styrelse utveckla Loopia”, säger Sara Laurell.

I samband med flytten av huvudkontoret från Oslo till Västerås har den tidigare ledningen valt att lämna företaget.

"Jag vill rikta ett varmt tack till vd John Hugosson och finanschef John Ole Moe för sina utmärkta insatser som har bidragit till att bygga upp och utveckla Loopia Group." fortsätter styrelsens ordförande Jacob Fonnesbech Aqraou.

I Loopia Group ingår Loopia AB som är ett av Sveriges största och snabbast växande webbtjänstföretag och som nyligen förvärvat Internetstiftelsens registrarverksamhet .SE Direkt. I koncernen ingår också Active24, som är marknadsledande inom webbtjänster i Tjeckien. Förutom Sverige och Tjeckien har Loopia försäljning i Holland, Norge, Serbien, Slovakien, Storbritannien och Tyskland.

Loopia Group erbjuder innovativa lösningar för hantering av domännamn, webbhotell och e-post till privatkunder samt små och medelstora företag. Loopia, med huvudkontor i Västerås, administrerar mer än 800 000 domäner och har drygt 100 medarbetare. Loopia ägs sedan i juni 2018 av den nordiska riskkapitalfonden Axcel.