Vart fjärde företag saknar mobilanpassad hemsida

Två av tre svenskar tycker att det är viktigt för företag att ha en mobilanpassad hemsida. Samtidigt saknar fortfarande vart fjärde företag en sådan. Det visar den nya rapporten Svenska företag på webben 2017 från webbhotellet Loopia.

– Att majoriteten av svenskarna förväntar sig en mobilanpassad hemsida visar tydligt hur viktigt det är för företag att se över och anpassa sin hemsida efter mobila enheter. Företaget riskerar annars att gå miste om potentiella kunder som söker sig vidare efter andra, mer användarvänliga alternativ, säger Jimmie Eriksson, vd på Loopia.

I en ny rapport från Loopia, Svenska företag på webben 2017, har svenska företags närvaro på webben undersökts och jämförts med svenskarnas förväntningar. Detta i syfte att ge företag insikt kring hur de ska prioritera sin webbsatsning för att tillgodose nuvarande och potentiella kunders förväntningar.

Aktuell och mobilanpassad hemsida viktigt för svenskarna

Två av tre svenskar, 66 procent, tycker att det är viktigt att företagets hemsida är mobilanpassad och hela 80 procent att hemsidan känns aktuell och uppdaterad. Även om mer än hälften av företagen har en mobilanpassad hemsida idag så saknar fortfarande 26 procent av företagen en sådan. Endast en tiondel av företagen uppdaterar sin hemsida flera gånger i veckan.

– Dagens internetanvändare förväntar sig att företags hemsidor är lätta att navigera och innehåller rätt information och funktioner. De flesta som skapar en hemsida idag har en mobilanpassad design, men många behöver fortfarande se över sin hemsida för att tillgodose behoven hos mobila besökare till hemsidan, säger Jimmie Eriksson.

Sammanfattning: Tre anledningar att mobilanpassa företagets hemsida

1. Allt fler surfar från mobilen och förväntar sig att hemsidor ska vara mobilanpassade.
2. Det förbättrar köp- och användarupplevelsen för nuvarande och nya kunder.
3. Företagets hemsida premieras bland Googles mobila sökresultat sedan 2015.

Läs hela rapporten här »