Så blir löprundan dagens höjdpunkt

De senaste årens löparvåg håller i sig. Enligt Löplabbet och Novus Opinions undersökning Löparbarometer 2011* löptränar tre av tio svenskar över 16 år minst en gång i månaden. Nästan en tredjedel av de tillfrågade svarar att de inte löptränar oftare för att de tycker att det är tråkigt. Därför har Löplabbet samlat några enkla tips som kan göra löpningen både roligare och mer effektiv.

Löparbarometern visar att var tredje löpare inte sätter upp några mål för sin träning. Med uppsatta mål går det att jämföra träningsresultaten och se vilka framsteg som görs. Enkla mål kan vara att försöka springa lite längre eller lite snabbare varje gång.

– Belöningen med löpning väntar utanför dörren. Vägen dit, att motivera sig själv, är olika för alla. Det handlar också om att göra löpningen roligare genom variation, till exempel med fartlekar, intervaller, eller något så enkelt som att byta ut den vanliga joggingrundan ibland. Löpare i allmänhet vet att man kommer att uppleva ett stort välbefinnande efteråt, säger Tom Kellheim, VD för Löplabbet.

I undersökningen uppger 75 procent att de springer ensamma. Att träna med en vän kan göra det lättare att komma ut i spåret och kan dessutom vara en sporre för den som gillar att tävla. Att ha funktionskläder gör det enklare att trivas under löpningen. Välj material som andas och skor som är individuellt utprovade.

Ta hjälp av tekniken
Undersökningen visar även att en av fem enbart använder klocka för tidtagning när de springer och att drygt hälften inte använder några tekniska hjälpmedel över huvud taget. För den som tycker att löpning är tråkigt kan tekniska hjälpmedel stimulera. Med en pulsklocka kan löparen mäta och kontrollera sin puls och för den som har en smartphone finns det många olika appar och webbtjänster som till exempel kan skapa intervallscheman, föra statistik över träningen eller föreslå löparrundor.

Var fjärde löpare uppger att de inte lyssnar på musik under löprundan. Musik kan till exempel vara ett bra sätt att hålla tempot. Med hjälp av musik kan man dessutom skapa sitt eget intervallschema och springa i takt med låtarna.

Löplabbets tips för roligare löpning

• Använd skor och kläder som är individuellt utprovade och material som andas
  • Sätt upp ett mål med löpningen, till exempel träna inför ett lopp
  • Sätt upp ett rimligt prestationsmål, till exempel springa på en viss tid
  • Spring med vänner för att motivera och inspirera varandra
  • Använd teknik för att till exempel föra statistik över din löpning
  • Skapa en spellista anpassad för löprundan med låtar som gör dig på gott humör

För mer information vänligen kontakta:
Martina Kirs Lindblom, Marknadskoordinator Löplabbet

*) Löparbarometern 2011 har genomförts bland kvinnor och män i Sverige i åldern 16+, med ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region. Undersökningen genomfördes under perioden 31 mars – 12 april 2011. Antal svar: 2 251 varav 666 personer utgör basen som löptränar minst 1 gång i månaden. Mer information om resultaten i Löparbarometern hittar du på följande länk.

• utrustning
  • träning