Så klarar du löprundan i värmen

Under högsommarvärmen kan det kännas tungt att ge sig ut i spåret. Är det dessutom hög luftfuktighet bör man förbereda sig på rätt sätt, för att undvika överhettning. Viktigast är att dricka ordentligt och att stegvis vänja kroppen vid ansträngning i hög värme om man planerar att springa långa sträckor. Här följer de bästa tipsen från Löplabbets experter för en mer behaglig löpning i värmen.

– Sommaren ska man ta vara på och löpning behöver inte undvikas på grund av hettan, med rätt förberedelser och enkla åtgärder går den att hantera. Till exempel kan ett vätskebälte, ljusa funktionskläder och en vattenkyld keps göra löprundan betydligt behagligare även om solen gassar. Komplettera gärna också med solglasögon för extra skydd, säger Tom Kellheim, VD för Löplabbet.

När solen ligger på kan det vara jobbigt att löpträna. Har du möjlighet, kan en löprunda under de svalare morgontimmarna vara att föredra. Även om det inte är soligt kan hög värme och luftfuktighet avsevärt försämra kroppens förmåga till avkylning. Kroppen kyls av genom att svetten avdunstar och det blir svårare när det är hög luftfuktighet. Det är bra att stegvis vänja kroppen vid att springa under sådana förhållanden och inte ge sig på en för lång sträcka direkt om man inte är van.

Inför längre distanser kan man gärna dricka mycket vätska redan ett par dagar innan, för att vänja kroppen vid att hantera ett större vätskeintag. Det är extra viktigt inför ett tävlingslopp, då man lätt pressar sig extra hårt och kanske missar kroppens varningssignaler när publiken hejar på.

Vätskebrist och överhettning
De vanligaste riskerna med löpning i hög värme är vätskebrist och överhettning. Redan vid en liten vätskeförlust minskar kroppens blodvolym. Det gör att hjärtat måste slå snabbare för att transportera samma mängd syre som normalt. Dessutom sjunker salthalten i blodet, vilket bland annat kan påverka musklerna. Vid löpning i hög värme kan man förlora mycket vätska via svettning, därför är det bra att kompensera med dryck som innehåller salt och socker, till exempel sportdryck. Tänk på att människor reagerar olika på olika sportdrycker. Ett tips är att testa sig fram. Saft eller läsk utan kolsyra i kombination med lite salt är också ett bra alternativ.

Tecken på att man håller på att bli överhettad kan vara yrsel, huvudvärk, illamående eller frossa. Får man några av dessa symptom är det bäst att avbryta träningen direkt, gå in i skuggan och genast ta något att dricka.

Löplabbets tips för löpträning i värmen

• Testa dig fram under korta sträckor, om du inte är van att springa i hög värme
    • Drick mer vätska redan någon dag innan ett planerat långpass
    • Använd vätskebälte om du ska springa en längre sträcka
    • Klarar magen sportdryck, kan det vara ett bra sätt att få i sig både vätska och salt
    • Drick inte för mycket åt gången, fyll hellre på ofta med lite mindre mängd vätska
    • Använd ljust färgade funktionskläder som andas och leder bort fukt
    • Använd funktionsstrumpor för att undvika skav och blåsor när skorna blir fuktiga
    • Använd gärna keps eller solglasögon för extra skydd mot solen. Kepsen kan man dessutom blöta innan start för att kyla huvudet.

För mer information kontakta:
Martina Kirs Lindblom, Marknadskoordinator

• joggingtur