Gerd Johansson Hållbarhetsansvarig Lotus Hotel Group

Lotus Hotel Group har morgondagen i fokus

Gerd Johansson är hållbarhetsansvarig på Lotus Hotel Group och ansvarig för att intrycken våra gäster tar med sig efter en vistelse, även lämnar så låga avtryck på miljön som möjligt.

Vi ska bidra till en hållbar utveckling

Vi vill att en vistelse på någon av våra destinationer inte bara är ett besök, utan även en upplevelse. Men lika mycket som vi brinner för att erbjuda våra gäster en gårdag att längta tillbaka till, så vill vi tillsammans skapa en bättre värld som vi alla kan se fram emot imorgon. För med tusentals gäster som checkar in på våra hotellanläggningar varje år så vilar ett ansvar på våra axlar; vi ska bidra till en hållbar utveckling och vår verksamhet ska vara hälsofrämjande. Därför slog vi oss ned med Gerd, hållbarhetsansvarig på Lotus Hotel Group, för att få en inblick i hennes vardag.

Hej Gerd, berätta gärna lite om din roll som hållbarhetsansvarig på Lotus Hotel Group. Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

Mycket av mitt jobb går ut på att motivera, engagera och framförallt inspirera hela vår organisation samt våra gäster att bli ännu mer medvetna om vårt gemensamma klimatavtryck. Att få med alla på samma spår och se vilken skillnad det gör.

Just nu lägger jag en stor del av min tid på att se över våra ljuskällor och system för värme samt ventilation för att se hur vi kan minska vår energianvändning. Det dyker upp nya och mer energieffektiva produkter varje dag och med det följer nya möjligheter.

Hållbarhet som begrepp är sällan begränsat till bara miljöarbete. Inom vilka områden arbetar Lotus Hotel Group med hållbarhet?

Mitt arbete sträcker sig över tre områden i vår verksamhet. Social hållbarhet, ekonomisk hållbarhet samt miljön. Vi har även valt ut fyra av FN:s globala hållbarhetsmål som vi fokuserar lite extra på eftersom de går hand i hand med vår verksamhet. De är Jämställdhet, Rent vatten och sanitet för alla, Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt samt Hållbar konsumtion och produktion.

Det är allmänt känt att tjänligt vatten kommer att bli en bristvara i framtiden, både för industriländer såväl som utvecklingsländer. Så hur vi som organisation kan bli ännu bättre på att hushålla med vatten känns som ett av de vikti-gare engagemangen för en mer hållbar framtid. Kan vi t.ex. uppmuntra våra gäster att stänga av vattnet under tiden de borstar tänderna? Eller kan vi använda vattnet vi har kokat ägg med till att vattna växter och blommor med? Det finns så många små saker och beteenden som gör stor skillnad i längden. Samtidigt vill vi att gästen ska få en så minnesvärd vistelse som möjligt under sitt besök, så det gäller att hela tiden balansera rätt mellan våra hållbarhetsmål och gästens totala upplevelse.

Har du några fler exempel på specifika åtgärder ni har gjort för att minska ert avtryck på miljön?

Man kan spara en hel del energi med ny teknik. Vi har bland annat installerat behovsstyrd belysning på våra toaletter samt använder oss uteslutande av LED-belysning i våra lokaler och rum.

Vi har även bytt ut alla tvätt-, städ- och diskprodukter på våra hotell till 100 % miljömärkta produkter. Och vi ökar våra inköp varje år av ekologiska samt närodlade råvaror. Dessutom jobbar vi kontinuerligt för att hitta lösningar på hur vi kan minska matsvinnet i våra restauranger med t.ex. mindre tallrikar och anpassade portioner. Jag brukar säga att de stora resultaten ligger i de små förändringarna.

Hur viktigt skulle du säga att det är att profilera sig som ett hållbart val mot era gäster idag?

Våra gäster är väldigt medvetna om deras möjlighet att påverka genom valen de gör. Dessutom ställer företag krav på oss att det ska finnas en miljöcertifiering om de ska lägga en konferens på något av våra hotell. Att inte satsa på hållbarhet idag är inte bara negativt på miljön utan även för verksamheten. Därför är det för oss en självklarhet att vi är Svanenmärkta.

Utöver Svanenmärkningen så har Lotus Hotel Group sin egna certifiering, Hållbart val, vill du berätta lite mer om den?

Det stämmer! För ett par år sedan kom vi fram till att det finns många varor som är bra för miljön, men av olika skäl saknar en godkänd miljömärkning. Exempelvis vår egen hemgjorda marmelad, müsli, äggröra, bröd och andra säsongsbetonade varor som vi är stolta över. Men även våra handdukar som är tillverkade av 100 % ekologisk bomull eller vårt kaffe som givetvis är fairtrade. Hållbart val är vår märkning för att lyfta de varor hos oss som har genomgått en grundlig kvalitets- kontroll utifrån olika hållbarhetsaspekter.

Avslutningsvis, är det något du önskar tillägga?

Vi har alla möjlighet att dra vårt strå till stacken genom våra val samt vårt beteende. Något jag önskar att alla gjorde så våra barnbarn får en lika fin uppväxt som jag själv har fått möjlighet till med fina upplevelser ute i naturen, skogar att springa runt i och tillgång till rent vatten. Tillsammans har vi alla möjligheter till en bättre framtid.

ÅRET SOM HAR GÅTT I SIFFROR*

• 13 % minskad vattenförbrukning
  • 14 % minskad energiförbrukning
  • 15 % mindre matavfall

Ca 47000 kr insamlat från petflaskor och burkar, panten har skänkts till Rädda Haven och Wild World Animals.

Vårt egna vindkraftverk genererade 9 GWh, vilket täckte hela energibehovet för koncernens verksamhet samt alla medarbetare.

*Avser perioden 2020–2021.

ORD: Erik Winn / FOTO: Carolina Ehn