Intrum-enheter får nya ägare

Tidigare i dag meddelade kredithanteringsföretaget Intrum att de nått en överenskommelse med kredithanteringsföretaget Lowell kring försäljningen av de verksamheter som EU villkorat ska avyttras för att de ska godkänna samgåendet mellan Intrum och Lindorff. Affären innebär att Lowell köper Lindorffs verksamheter i Danmark, Estland, Finland och Sverige samt Intrum Justitias verksamhet i Norge för ett värde av 730 miljoner euro. De avyttrade bolagen (the Divested Group) har sammanlagt 900 anställda. Affären ska först godkännas av EU-kommissionen och genomgå sedvanlig konkurrensprövning och godkännandeprocess i de berörda länderna.

– Vi hade inte kunnat önska oss en bättre ägare och vi ser fram emot att bli en del av Lowell, säger Trond Brandsrud som är CEO för de fem enheterna som nu säljs.

Försäljningen innebär att de avyttrade bolagen får en ägare med stark ställning på den europeiska kredithanteringsmarknaden.

– Att vi nu blir en del av en europeisk företagsgrupp hjälper oss bredda vår kundbas och ytterligare stärka vår ställning som ledande på kredithantering för bank- och finanssektorn, inte minst genom god tillgång till det investeringskapital som behövs för att köpa stora portföljer, tillägger Brandsrud.

Gruppen med de fem företagen som nu får nya ägare bildades den 12 juni i år och har sedan dess drivits som en helt separat koncern men alltså samtidigt stått under Intrums ägande. Under tiden sedan bildandet har de fristående bolagen sett en stark efterfrågan på sina tjänster.

– Jag är glad över att få utvidga familjen till att omfamna våra nordiska vänner. Jag är övertygad att såväl vår kultur som verksamhet är en utomordentligt bra kombination, tillägger James Cornell, Group CEO på Lowell.

Om de avyttrade bolagen (The Divested Group)

De avyttrade bolagen är ledande inom kredithanteringstjänster till finansiella sektorn på den nordiska marknaden. Företagets erbjudande innefattar såväl investeringar i skuldportföljer, inkassotjänster, betalhanteringstjänster och faktureringstjänster. Sammanlagt har bolagen 900 anställda fördelade på de nordiska länderna samt Estland. Under de senaste 12 månaderna fram till och med 30 september, 2017 var bolagens intäkter cirka 190 miljoner euro med ett EBITDA på cirka 55 miljoner euro undantaget engångskostnader. Vid utgången av september, 2017 uppgick bokfört värde på köpta skuldportföljer till 400 miljoner euro.

Om Lowell

Lowell är en av europas största kredithanteringföretag med verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Österrika och Schweiz. Storägare i koncernen är riskkapitalbolaget Permira Funds tillsammans med Ontario Teachers Pension Plan. Bolaget har i dagsläget 3 100 anst

Om Lindorff

Lindorff är ledande på kredithanteringstjänster i Europa med en lång historia som går tillbaka till grundandet av företaget i Norge år 1898. Lindorff Sverige bildar tillsammans med Lindorff Danmark, Estland, Finland, Sverige och Intrum Justitia Norge en Nordisk koncern. Koncernen har 900 anställda fördelat över de fem länderna. Under 2016 var nettointäkterna på 189 MEUR.

Fredrik Skärheden

Presskontakt Communications Director, Nordics +46 70 730 07 29