Positiv utveckling av betalningsförmågan i Dalarnas län

Antalet invånare i Dalarnas län med betalningssvårigheter fortsätter att minska under 2017. Sedan andra kvartalet 2015 har antalet nytillkomna betalningsanmärkningar i Dalarnas län har minskat med 18 procent, det visar färsk statistik från Lindorff.

Det är en nedgång under de senaste två åren med 18 procent av antalet nytillkomna betalningsanmärkningar i länet. Även skuldbeloppen bakom varje ny betalningsanmärkning minskade i Dalarnas län med 34 procent under samma period.

-Vi är inne i en tid med låga räntor, som ger oss en snabb tillväxt på lån i Sverige, men trots det är det färre som får problem att betala sina räkningar. Det visar på en stark betalningsförmåga hos hushållen, säger Erika Rönnquist Hoh, VD Lindorff Sverige.

Utvecklingen är positiv i hela Sverige med en nedgång i samtliga Sveriges län. Sett till hela landet har antalet nytillkomna betalningsanmärkningar minskat med 17 procent under perioden juli år 2015 till juli år 2017. Skuldbeloppen bakom varje betalningsanmärkning har minskat med 28 procent under samma period.

Fakta om betalningsanmärkning

En betalningsanmärkning registreras av kreditupplysningsföretag och baseras på information från olika myndigheter, däribland Kronofogden. En betalningsanmärkning är ett tecken på att en person tidigare har misskött sina betalningar och kan därför innebära svårigheter att ta nya lån och ingå ekonomiska avtal i framtiden. En betalningsanmärkning ligger kvar i tre år. Det är vanligt att en person har flera betalningsanmärkningar, genomsnittet ligger på elva stycken.

Bilagor

Statisk över utvecklingen av betalningsanmärkningar på riks- och länsnivå, finns som bilaga.

Om Statistiken

Statistiken över betalningsanmärkningar är rikstäckande och kommer från Bisnode. Statistiken sträcker sig från början av 2015 till andra kvartalet 2017. Betalningsanmärkningarna innefattar båda så kallade A-mål och E-mål, det vill säga skulder till både staten och övrigt.

Lindorff grundades i Norge 1898 och är idag ett ledande företag i kredithanteringsbranschen.  Vi erbjuder ett fullservice erbjudande inom kredithanteringstjänster i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Estland.