Sju av tio svenskar sparar till semestern

Med några veckor kvar till sommaren är det dags att planera semestern och se över semesterbudgeten. 62 procent av svenskarna planerar att lägga över 5 000 kr på sin semester i sommar, extrautgifterna betalas i första hand med sparade pengar och lönen. Sju procent planerar att låna pengar sommarens extrautgifter, det visar en ny Sifo-undersökning från Lindorff.

En undersökning genomförd av Lindorff visar att svenskarna är försiktiga med att ta lån för att åka på semester, 92 procent har aldrig tagit lån. Av de åtta procent som har tagit lån betalade 45 procent av lånet direkt, eller inom sex månader.  En anledning till att få behöver ta lån kan vara att så många som sju av tio svenskar har ett sparande öronmärkt för kommande semestrar.

– Den goda betalningsförmågan speglas också i att det inte syns någon ökning i antalet betalningsanmärkningar efter sommaren, säger Erika Rönnquist Hoh, VD, Lindorff Sverige

Bland de som tjänar mer än 50 000 kr, planerar drygt hälften att åka utomlands i sommar vilket kan jämföras med en tredjedel i gruppen som tjänar mellan 19 000 kr och 25 000 kr. Lönen är inte det enda som påverkar semesterbudgeten. Enligt undersökningen har nästan två tredjedelar, (72 procent) av alla som planerar att resa utomlands i sommar tänkt att finansiera kostnaderna med sparade pengar.

Fyra steg för att komma igång med semestersparandet:

1. Gå igenom din ekonomi för att se vilka kostnader du kan dra ner på för att få mer pengar över till ett sparande.

2. Sätt upp ett sparkonto och namnge kontot till Semester. Då blir det tydligare vad pengarna ska användas till och varför du sparar.

3. Gör en stående överföring som dras direkt när din inkomst kommer in på kontot.

4. Börja smått och öka efterhand om utrymmet finns. Bättre att spara lite varje månad än inget alls.

Fakta om svenskarnas semestersparande

• Nästan två tredjedelar (72 procent) av alla som planerar att resa utomlands i sommar planerar att finansiera kostnaderna för semestern med sparade pengar.
  • De som planerar att lägga mer än 15 000 kr på sin semester har i högre grad tänkt finansiera kostnaderna med sparade pengar. 81 procent av de som ska lägga 15 000 till 20 000 kr planerar att finansiera med sparade pengar, jämfört med 67 procent av de som ska lägga under 7500 kr.
  • De som har ett semestersparande planerar att lägga mer pengar under sommaren på sin semester. Av de som planerar att lägga mer än 10 000 kr på sin sommarsemester har 81 – 83 procent har ett semestersparande.
  • 40 procent av de som någon gång har lånat pengar för att ha råd med en semester har inget sparande för semestrar.

• Semester

• lindorff
  • privatekonomi
  • semesterbudget
  • sparande
  • sommar
  • betalningsanmärkningar
  • semestersparande

I mer än 100 år har Lindorff hjälpt människor att hantera krediter. Vårt huvudkontor ligger i Oslo, den stad där Eynar Lindorff grundade företaget 1898. I dag är vi 4 400 medarbetare i 12 länder i Europa.

Lindorff har en ledande position på den europeiska kredithanteringsmarknaden. Vi erbjuder tjänster inom inkasso, betalning, fakturering och köp av avskrivna fordringar. Lindorff är majoritetsägt av Nordic Capital Fund.

Fredrik Skärheden

Presskontakt Communications Director, Nordics +46 70 730 07 29