​Unik LRF-stämma hålls på Vadstena Klosterhotell

Riksförbundsstämman är högsta beslutande organ för Lantbrukarnas Riksförbund, LRF. I år blir det en historisk stämma, den blir digifysisk. För att få till den demokratiska processen delas stämman upp i åtta geografiska hubbar i landet, som länkas samman digitalt. En av dessa hubbar har lagts i Vadstena där representanter för bönderna i Östergötland, Södermanland och Örebro samlas.

Vi bjuder in till pressmöte onsdag 30 september kl 09:30 - 10:00 på Slottsgatan 10 i Vadstena,
vid Slottsflygeln (Asylen) som är en del av Klosterhotellet konferens i Vadstena.*

Viktigast för LRF är hållbarhetsfrågan. Vi intar redan en tätposition när det gäller den miljömässiga hållbarheten. Avgörande för hur vi långsiktigt kan arbeta med svensk matproduktion och stegen mot fossilfrihet är den ekonomiska hållbarheten. Även bönder måste kunna leva på sitt företagande och investera för framtiden. Detta är en förutsättning för den sociala hållbarheten, attraktionen för Den gröna näringen och ett eget företagande i branschen. Det råder heller ingen tvekan om att vi behöver mer matproduktion, ökad självförsörjning och fler lantbrukare i Sverige.

De tre regionerna som samlas för stämman på Klosterhotellet i Vadstena har även lämnat många och viktiga motioner till LRFs förbundsstämma:

Östergötland
För ökad säkerhet och samhällsberedskap krävs bättre mobiltäckning och energiförsörjning till mobilmasterna utanför tätort.
Måttet är rågat, lantbruket tål inte mer vilt. Det behöver utvecklas nya fällor som är enkla att använda.
Vi vill utreda konsekvenser av vargens utbredning i områden med betesdrift.
Förslag att instifta priset ”Årets lantbruksskola” för att stimulera utvecklingen av gymnasieutbildningarna inom lantbruk och göra dem mer attraktiva.
LRF måste upp på banan och ta krafttag i frågan om mineralbrytning.

Södermanland
Införa en subventionerad lärlingsperiod likt den som finns andra branscher, som exempelvis elektriker och murare.
Sätt stopp för utfodring av vilt.
Nytt system för kadaverhantering vid viltolyckor i trafik, skyddsjakt och rovdjursangrepp mm.
Utöka jaktmöjligheterna på hjort med bättre samordning och översyn av jakttider.

Örebro
Kräver en mer effektiv förvaltning av kronhjort för att begränsa skador och förluster i jord- och skogsbruket.
Vill se krafttag kring rovdjursfrågan, i område där det finns lantbrukare som håller tamdjur.

– In i det sista hoppades vi på att kunna träffas som vanligt. Riksförbundsstämman är årets höjdpunkt när fullmäktige från hela landet möts och diskuterar de motioner som kommer att ange riktningen för LRFs strategiska arbete framåt, säger Jeanette Blackert, regionordförande för LRF Östergötland och värd för den digifysiska stämman i Vadstena.

LRFs högsta beslutande organ, riksförbundsstämman, genomförs den 30 september och 1 oktober. Temat är Hållbar lönsamhet – lönsam hållbarhet. Vi följer Folkhälsomyndigheten rekommendationer, vilket gör att stämman får ett nytt och unikt genomförande. Även stämmomiddagen påverkas. Den kommer att lagas på lokala råvaror från större och mindre lokala producenter i trakten, men ätas gemensamt och uppkopplat.

I och med det kraftigt begränsade antalet personer på varje plats kommer LRF inte att kunna erbjuda pressen att närvara fysiskt på någon plats vid årets riksförbundsstämma. Men den går som vanligt att följa i realtid på LRFs webbplats: www.lrf.se/stamma2020.

* På grund av Covid -19 restriktionerna bjuder vi in till pressmöte på trappen till Slottsflygeln (Asylen) på Slottsgatan 10 i Vadstena, som är en del av Klosterhotellet konferens i Vadstena, onsdagen den 30 september kl 09:30 -10:00. Vi har av kända skäl inte möjlighet att erbjuda media möjlighet att komma in i lokalerna.

Den 1 oktober klockan 12.00-12.30 ordnas en kortare digital pressträff med förbundsordförande Palle Borgström och vd och koncernchef Anna Karin Hatt. Anmäl medverkan till gunilla.mahlstedt@lrf.se, så skickas en länk i god tid inför pressträffen.

För mer information om detta lokala arrangemang, kontakta gärna:

Jeanette Blackert, regionordförande för LRF Östergötland, 070-672 82 22
Per Willén, regionordförande för LRF Örebro län, 072-215 35 00
Johan Lagerholm, regionordförande för LRF Södermanland, 070-663 37 13

Anna Åman Sigbjörnsson, samordnare LRF, 070-318 15 05, anna.aman@lrf.se

Carl Selling, kommunikatör LRF, 072-085 04 02, carl.selling@lrf.se

Välkomna!

När Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, kallar till Riksförbundsstämman i år sker den i helt ny form. Den blir digifysisk. En av de åtta geografiska hubbarna har placerats i Vadstena. Här samlas representanter för bönderna i Östergötland, Södermanland och Örebro.

• livsmedelsstrategi
  • framtid