Välkommen till LRF Östergötlands regionstämma 12 mars

På årets stämma lyfter vi klimatet med gästtalare från SMHI och bland motionerna hittar vi den mycket omdiskuterade gruvbrytningsfrågan samt intrång på bondens mark. Du som representerar massmedia är välkommen när Lantbrukarnas Riksförbund i Östergötland håller regionstämma tisdagen den 12 mars klockan 14.00 på Vreta Kluster utanför Linköping.

Programmet börjar med inledningstal av ordförande Peter Borring och landshövding Carl Fredrik Graf som följs av stämmoförhandlingar, utmärkelser till engagerade personer i branschen, föredrag samt en god middag på lokala och svenska råvaror.

Med start klockan 19.00, lyssnar vi på stämmans gästtalare från SMHI, Elin Sjökvist och Erik Söderström. Deras föredrag är på temat "Planera för framtidens klimat".

17 motioner upp till beslut

Regionstämman kommer att behandla 17 motioner. De kommer från länets lokalavdelningar, LRF Ungdomen och regionstyrelsen. En motion handlar om mängden intrångsärenden som markägare utsätts för, som resulterar i allt för hög arbetsbörda utan ersättning och som tar arbetstid från det egna företagandet. En annan motion vill att LRF ska förstärka kompetensen inom gruvfrågor kopplat till de framskridna planerna på att etablera en gruva för brytning av jordartsmetaller i Norra Kärr.

En ny ledamot föreslås till styrelsen

Valberedningen föreslår en ny ledamot till LRFs regionstyrelse – Anna Hägge Nilsson från Valdemarsvik.

Program och stämmohandlingar på webben

Program samt alla handlingar finns att få på plats, men går även att läsa i förväg på vår hemsida.

Tid: 12 mars 2019 klockan 14.00
Plats: Vreta Kluster, Klustervägen 11, 590 76 Vreta Kloster. Lokal Slätten.

Kontaktperson för intervju och kommentarer:
Peter Borring, ordförande LRF Östergötland, 070-343 69 59
Erik Erjeby, regionchef LRF Östergötland, 013-465 55 90

Anmäl dig gärna till: Caroline Andersson, kommunikatör, caroline.andersson@lrf.se eller 013-465 55 91

• stämma
  • klimat

• Östergötland

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, finns över hela Sverige och är en partipolitiskt obunden intresse- och företagarorganisation för människor och företag som har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Visionen är att få landet att växa. Vi vill att de gröna näringarna ska ha en nyckelroll och en tätposition vad gäller tillväxt, lönsamhet och attraktionskraft i det hållbara samhället. Lantbrukarnas Riksförbund har nära 140 000 medlemmar. Det gör LRF till Sveriges största småföretagarorganisation. Det finns 7 753 LRF-medlemmar i Östergötland.