Bonden i Skolan Fotograf: Camilla Eriksson

”Bonden i skolan” populärt i Värmland

Ett 30 tal skolor med närmre 800 värmländska elever är redan anmälda till LRFs satsning i höst, där barn över hela Sverige kommer lära sig mer om lantbruk under ”Bonden i skolan veckorna” i oktober.

LRF Värmland hoppas att fler skolor anmäler sig och vill ta del av konceptet. Redan i helgen kan barn och vuxna få en glimt av vad ”Bonden i skolan” är när LRF visar upp delar under Lillerudsdagarna.

-Vi tyckte det var bra att kunna lyfta konceptet på Lillerudsdagarna. Under dagarna kommer vi ordna tävlingar men också prata om vad "Bonden i skolan är” och så ska ju deltagarna få uttrycka sin kreativa sida samtidigt som de lär sig mer om lantbruk, säger Monica Thörner, vice ordförande för LRF Värmland.

”Bonden i skolan” har funnits i många år men i år har LRF valt att koncentrera insatsen till oktober månad.

-Vi tycker att det är viktigt att barnen får lära sig mer om lantbruk och hur livsmedelsproduktion går till, kan vi göra det på ett lättsamt sätt som dessutom passar in i läroplanen är det win-win för alla, elever, lärare och skolor, säger Monica Thörner.

Än är det inte försent för skolorna och lärarna att anmäla sig till veckorna.

-Anmälnings sidan är öppen ett tag till och vi hoppas ju så klart att fler värmländska skolor vill vara med. I hela Sverige är det ca 35 000 barn som hittills är anmälda, avslutar Monica Thörner.