Lars och Keiko i det nya fårhuset som är under byggnation

Lantbrukarna Lars och Keiko väljer att satsa trots tuffa tider

Att våga satsa är en devis lantbrukarna Lars Pettersson och Keiko Schönberg i Öxnevål, utanför Säffle, lever efter. Nu bygger de ett fårhus i mångmiljonklassen trots tuffa tider och ett år präglat av ett dystert ekonomiskt läge och extremt väder.

2016 beslutade Lars Pettersson och Keiko Schönberg sig för att ta över gården utanför Säffle från Lars faster, även fastän de inte hade någon lantbrukserfarenhet. Sedan dess har de hunnit prova sig fram med mindre uppsättningar av flera olika djur på gården för att hitta det upplägg som passar dem bäst.

– Vi hade visserligen erfarenhet av biodling i större skala och är båda entreprenörsjälar men vi visste inte särskilt mycket om att driva ett lantbruk, så inlärningskurvan har varit ganska brant. Det har såklart bitvis varit motigt men på sätt och har det också varit ganska bra då vi fått prova oss fram och lära oss vad som passar oss bäst, säger Keiko.

Nu, några år efter övertagandet och många lärdomar rikare har de kommit fram till ett recept som framför allt består av fårtackor och lamm med inriktning på köttproduktion och i viss mån även ull. Sedan en tid tillbaka är de i full gång med att bygga ett fårhus i mångmiljonklassen med plats för 400 tackor och 800 lamm.

– Vi ser dels att får och lamm passar våra marker bra men även att det har stor potential rent affärsmässigt. Även om Sverige inte har en tradition av lammkött ökar efterfrågan samtidigt som Sveriges självförsörjningsgrad på lamm sjunkit de senaste årtiondena, säger Lars.

Satsningen på fårhuset sticker ut något ett år som 2023 då läget varit minst sagt pressat, inte minst för lantbrukarna. Lars och Keiko är inget undantagsfall men väljer trots det att blicka in i framtiden med stor optimism.

– Höga räntor, inflation, dyra insatsvaror, torka och regn är svårt att bortse från. Det är klart det är jättekämpigt men samtidigt är vi är båda obotliga optimister så vi väljer att se på positivt på framtiden. Tids nog löser det mesta sig med hårt arbete, tålamod och lite is i magen. Även om det är motigt måste man våga satsa, säger Keiko

Lars nickar medhållande. Samtidigt passar han också på att rikta lite kritik mot förhållandet mellan myndigheter och lantbrukare. Ett förhållande där Lars ser förbättringspotential.

– Det är svårt att styra över väder, vind och världsekonomi men att få till bättre myndighetsutövning går ju faktiskt. Det har varit ett tufft år som det är men som lök på laxen har kontrollerna från Länsstyrelsen avlöst varandra. Det har varit djurräkning, arealkontroll och så vidare. Det resulterar i väldigt mycket administrativt arbete, som i ett redan ansträngt läge resulterar i onödigt stora konsekvenser, säger Lars.

Erik Forsberg, Regionordförande LRF Värmland delar parets uppfattning men lyfter också de dialoger LRF fört med Länsstyrelsen i Värmland i samband med det regleringsbrev som Länsstyrelsen fått för att identifiera problem som förhindrar Sverige att nå målet om ökad livsmedelsproduktion.

– Det är klart det ska finnas regler som säkerställer saker och ting sköts, men när dessa regler omsätts i praktiken blir det inte alltid så bra. Många lantbrukare upplever att det finns en misstro och att det letas fel. Jag tror mycket beror på att det saknas en förståelse för hur lantbruket fungerar i praktiken. Det är just därför LRF Värmland, i samband med att Länstyrelen i år fått ett regleringsbrev, tagit tillfället i akt att presentera en rad förenklingar. Förbättringar vi ser kan främja lönsamhet, utveckling, ökad livsmedelsproduktion med mera vilka Länsstyrelsen i Värmland engagerat sig i på ett bra sätt. Med det sagt finns det fortfarande mycket som kan förbättras, säger Erik Forsberg.

Kontaktpersoner:

Erik Forsberg, Regionordförande LRF Värmland, 070 511 21 14