Hur ska Orust kommun formas i framtiden? Det har LRFs kommungrupp nu lämnat synpunkter på.

Orust kommun tar fram ny översiktsplan - då finns LRFs kommungrupp där

LRFs kommungrupp på Orust ser positivt på framtiden för de företag inom de gröna näringarna som man företräder på kommunal nivå med cirka 500 medlemmar i kommunen.

-Våra medlemmar har en viktig roll när vi tillsammans ska möta framtiden och dess behov både vad gäller varor och tjänster. Men våra verksamheter är platsbundna så då ställs det krav på god samhällsplanering säger Thomas Ivarsson, förtroendevald i LRFs kommungrupp.

Kommunen ska alltså nu besluta om Översiktsplan 2040 för Orust. Översiktsplanen är ett viktigt dokument som påverkar möjligheterna att öka den hållbara produktionen av livsmedel, energi och skogsråvara i kommunen menar LRFs kommungrupp. I synpunkterna som lämnats in från LRF så lyfter man vikten av att hela kommunen behövs och att tätort och landsbygds behöver varandra. I Vision Orust 2040 anges att ”det finns flera och varierande bostäder i attraktiva boendemiljöer över hela kommunen”. Den skrivningen menar kommungruppen behöver finnas med i översiktsplanen.

-Vi är fast övertygade om att många yngre och barnfamiljer föredrar att bosätta sig på landet. Under och efter pandemin finns tydliga tecken på att allt fler söker sig närmre naturen och ser stora möjligheter till ett gott liv genom att bo och driva verksamhet där. Det vore väldigt olyckligt om vi begränsade den möjligheten i vår kommun säger Thomas Ivarsson.

Enligt planförslaget kommer 130 ha jordbruksmark tas ur produktion för tätortsnära bebyggelse. Om vi i stället låter landsbygden leva och ger möjlighet till fler bostäder där så kan vi spara den värdefulla åkermarken som försörjer oss med mat. När samråds perioden nu är avslutad så kommer de inkomna synpunkterna att granskas och behandlas av kommunen. LRFs kommungrupp bevakar och följer det fortsatta arbetet med översiktsplanen.

Kontaktperson LRFs kommungrupp Orust: Thomas Ivarsson 070-348 34 71.