Genrebild Fotograf Eva Carlsson

Skolmatskommissionen besöker Karlstad

Onsdagen 11:e oktober besöker den nyligen tillsatta Skolmatskommissionen Karlstad för att ta lärdomar av Norrstrandsskolan och Mariebergsskolan. Två skolor som satsat mycket på näringsrik, närproducerad och god mat.

Under början av 2023 kom det signaler från hela Sverige om att allt fler elever äter mer mat i skolan, och samtidigt har matkostnaderna ökat. Några månader senare har varken hungern eller inflationen dämpats och det finns en stark oro hos skolmåltidspersonal om hur de ska kunna uppfylla kraven på att servera mättande och näringsriktiga måltider.

Som ett resultat av det rådande läget tillsatte LRF mjölk, i mitten av september, Skolmatskommissionen. En oberoende kommission vars uppdrag är att ta fram konkreta åtgärdsförslag för mer jämlik och näringsrik skolmat för alla elever i Sverige.

Onsdagen den 11:e oktober besöker Skolmatskommissionen Karlstad, närmare bestämt Norrstrandsskolan och Mariebergsskolan – två skolor där man satsat mycket på att utveckla skolmåltiderna.

Det ekonomiska läget påverkar både barnfamiljernas och kommunernas förmåga att få pengarna att räcka till näringsriktig mat i tillräcklig mängd. Skolmaten står för en betydande del av barns och ungdomars hälsosamma matvanor – i skolan äter man till exempel mer av grönsaker och fisk – men under det senaste har många skolor tvingats dra ner på variation och utbud för att få budgeten att räcka. En nyligen genomförd undersökning visar att 9 av 10 kostchefer är oroliga över att de tvingas till kraftfulla försämringar i sina skolmatsalar, om de inte får mer resurser för skolmaten.

- Skolmaten riskerar att bli lite av ett kommunalt lotteri där skillnaderna mellan skolmåltider i olika kommuner och på olika skolor skiljer sig drastiskt. Detta trots att studier visar att näringsriktig mat under skoltid är avgörande för elevernas hälsa, mående, skolresultat och framtida jobb, säger Susanne Arvidsson, ordförande i Skolmatskommissionen.

Nu ska Skolmatskommissionen få en samlad bild av frågan och ta fram konkreta åtgärdsförslag för ökad jämlikhet och bättre folkhälsa.

- Ett av syftena med Skolmatkommissionen är att lyfta fram goda exempel från Sveriges skolmatsverksamhet. Norrstrandskolan och Mariebergsskolan har gjort ett fantastiskt arbete när det gäller skolmåltider och det blir intressant att ta del av vad de gjort och hur de gått till väga för att göra mat och näring mer tillgängligt för eleverna när de behöver den som bäst. Förhoppningsvis kan de statuera exempel för fler skolor i Värmland och resten av Sverige. Säger Kajsa Asp Jonson, Skolmatskommissionens huvudsekreterare som på onsdagen träffar Karlstads kommuns koststrateg och kostchef.

För mer info: Kontakta Johan Sjöblom, kommunikationsansvarig, LRF Mjölk. 070-951 44 70