100 barn på lantbruksbesök

LRF Skaraborg

PRESSMEDDELANDE 2010-10-11

Boka in den 14 oktober för ett härligt möte med 100-talet skolbarn på lantbruksbesök.

Söne-Örslösa LRF-avdelning bjuder klass 1-6 i Örslösa skola på en heldag på ordförande Clas Hellströms gård.

På gården finns grisar, spannmålsodling och skogsbruk.

Skolbarnen kommer i två grupper, de yngre årskurserna klockan 9-11 och de äldre mellan 12.30 och 14.30.

Eleverna får besöka fem olika stationer och lära sig om livet på gården.

Station 1 är en rundvandring i grisstallet, där ett 50-tal suggor har nyfödda smågrisar. Hit in går eleverna i grupper om 10-15 barn tillsammans med lantbrukaren som berättar om grisarna.

Vid station 2 får barnen åka vagn efter ardennerhästar.

Station 3 visar en tröska och en Rapidsåmaskin som både gödslar, sår och bearbetar marken. Här får barnen se hur maskinerna fungerar och höra om hur arbetet från sådd till skörd och tröskning går till.

station 4 står traktorer uppställda. Här får barnen åka under säkra former i hytten och kanske också ratta lite själva.

Station 5 bjuder på korv med bröd och mjölk och någonting att ta med hem från lantbruksbesöket.

- Missa inte detta tillfälle att följa, prata med och fotografera ett hundratal vetgiriga skolbarn medan de lär sig om matens ursprung och hur livet på ett lantbruk kan se ut, säger Clas.

Kontakta lantbrukare Clas Hellström på telefon 0708 64 02 08 för mer information och vägbeskrivning.

VÄLKOMNA!