Debatt: Skälig och rättvis ersättning vid expropriation

Utredningen om expropriationsersättning har lämnat sitt slutbetänkande "Nya ersättningsbestämmelser i expropriationslagen m.m." till justitieministern.

Förslaget är en framgång för vår mångåriga strävan efter en skälig ersättning till markägare, som tvingas avstå från egendom på grund av expropriation.

Utredningen har gjort en översyn av expropriationslagens ersättningsregler där en viktig utgångspunkt har varit att skyddet för den enskilda äganderätten bör stärkas vid expropriation. Markägaren skall ersättas med det fulla marknadsvärdet för sin egendom.

Vi anser att det är viktigt att en markägare som tvingas avstå mark genom expropriation får en ersättning som är skälig och rättvis och att den fastställs på ett rättssäkert sätt. Utredningens förslag är ett avgörande och stort steg i den riktningen.

Två principiellt positiva förslag är ersättning för individuellt värde och vinstfördelning. Förslaget om ett tillägg i form av ett individuellt värde utöver det teoretiska marknadsvärdet av den exproprierade egendomen ser vi som en rimlig kompensation för de tvingande bestämmelserna i lagen. Samtidigt ser vi förslaget om vinstfördelning som ett rättvist sätt att fördela den framtida värdeökningen av den exproprierade egendomen, som bland annat innebär att markägare får del av de vinster egendomen genererar för exempelvis kraftföretag och andra kommersiella exproprierare.

Vidare föreslår utredningen att, som vi krävt en längre tid, att den s.k. presumtionregeln upphävs, vilket innebär att även förväntningsvärden genom förändrad användning av fastigheten, skall ersättas vid expropriation.

Vi förväntar oss att utredningen snabbt omsätts i lagförslag och läggs fram för riksdagsbeslut så snart som möjligt.

Utredningen föreslår att tillägget för individuellt värde ska utgöra 25 procent av marknadsvärdet. Vi anser att det kan vara för lågt för att kompensera det intrång på äganderätten som expropriation innebär. Detta bör beaktas vid den fortsatta beredningen i regeringskansliet. Om man väljer att frångå ett schablonvärde bör ersättningen baseras på särskilda faktorer som till exempel hur länge fastigheten ägts, om ägaren bor på fastigheten etc.

Inger René, Riksdagsledamot (m), Bohuslän

Lars Tysklind, Riksdagsledamot (fp), Bohuslän