Debatt: Vägprojekt får inte stoppa företagarna

Stora väg- och järnvägssatsningar rullas just nu ut i Västsverige. Men på många ställen blundar byggherrarna för att det finns breda, långsamtgående fordon som måste kunna ta sig fram. Något som drabbar både det lokala näringslivet – och trafikanternas säkerhet.

Jord- och skogsbruksföretagen i Västra Götaland omsätter cirka tio miljarder kronor per år och sett till direkta och indirekta sysselsättningseffekter så levererar branschen nästan 100 000 jobb, vilket motsvarar 13 procent av arbetsmarknaden i länet. Betydelsen kommer sannolikt att öka eftersom efterfrågan på lokalt producerade livsmedel och på miljövänlig energi stiger för varje år.
Men på samma sätt som för alla andra företag är det viktigt att samhället i sin planering och i sina beslut inte gör saker som försämrar förutsättningarna för utveckling. Tyvärr ser vi här en tråkig trend i samband med de stora väg- och järnvägssatsningarna som genomförs i syfte att möta samhällets krav på snabbare och säkrare transporter. Vi möter allt fler medlemmar som beskriver hur de bokstavligt talat hamnar i kläm eftersom det inte tas hänsyn till att företagarna även i fortsättningen måste ta sig fram med sina traktorer och jordbruksredskap. I brist på bra alternativ tvingas de till osäkra överfarter, långa väntetider eller stora omvägar. Samtidigt försämras trafiksäkerheten och det skapas irritation hos trafikanterna.

Något juridiskt stöd för att lantbrukarnas framkomlighet finns tydligen inte. Däremot är det ju så att i stort sett alla större väg- och järnvägsprojekt innebär att markägare måste avstå en del av sin mark och om detta ses som en nödvändig uppoffring i ”samhällsnyttans tjänst” så borde det vara ett anständigt krav att företagarna inte på annat sätt drabbas av mer inskränkningar än nödvändigt.

Dessutom finns det ju ofta goda lösningar. Genom att bygga viadukter och lokalvägar slipper traktorer och bilister att trängas med varandra i onödan. Och i de fall lokalvägar leds genom samhällen så får det inte byggas hinder och avsmalningar som gör att de breda fordonen inte kommer fram. Nyckeln är att i ett tidigt skede ha en dialog med företagarna och ta till sig av deras synpunkter och förslag. Det tjänar både markägare och trafiksäkerheten på.

Erik Evestam Företagsutvecklare, LRF Västra Sverige