Fundera på hur markerna används

2012-06-28

De senaste dagarnas nederbördsmängder har ställt till stora problem på många håll i länet, inte minst för lantbrukare vars kommande skördar och betesmarker står under vatten.

En av våra medlemmar i Mariestadstrakten säger sig inte ha sett så mycket vatten på sina marker på 40 år! Andra kan lite galghumoristiskt erbjuda kanalturer i sina grönsaksodlingar. Med andra ord är det tungt för våra livsmedelsproducenter.

Framtida klimatförändringar gör att detta kan bli ett återkommande problem på våra breddgrader. När stora mängder vatten kommer under kort tid, hinner det inte rinna undan. Samhällsutbyggnad med allt större hårdgjorda ytor bidrar till översvämningsproblematiken.

Vi behöver alla fundera över hur våra marker ska användas. Inom lantbruket måste vi arbeta för att bevara jordens struktur och undvika jordpackning. Diken och dräneringar måste ses över. Likaså bör vi fundera över vilka grödor som ska odlas framgent.

Ett samlat ansvar för att rädda den livsviktiga matproduktionen är absolut nödvändigt.

Välkomna att kontakta;

Monica Didriksson, vice ordförande LRF Västra Götaland, telefon 070 2056538

Lennart Bogren, lantbrukare, telefon 0500 274140

Greppa Näringen, ett projekt som drivs i samarbete mellan Jordbruksverket, LRF, Länsstyrelserna och ett stort antal lantbruksföretag, har i sin rådgivning en separat modul om översyn av dränering.  Se mer på www.greppa.nu