Gårdsbutiker, ett älskat utflyktsmål

Hej! Vi vill gärna tipsa er om att gårdsbutiker är ett härligt utflyktsmål i sommar.

Att resa mellan gårdsbutiker och handla närproducerade godsaker, hör till ett av sommarens stora nöjen. Våra medlemmar i LRF Västra Götaland drev 2011 inte mindre än 101 gårdsbutiker och fler har kommit till under året.

En gårdsbutik kan vara allt från en enkel försäljningslokal där du tar dina varor och lägger pengarna i en låda, till butiker med stort sortiment från gårdarna runtomkring tillsammans med lokalproducerat hantverk och presentartiklar. Flera av gårdsbutikerna har också servering.

Fyra av tio bönder som förädlar sina produkter, säljer dem i en egen gårdsbutik och det finns ett stort intresse från konsumenterna att besöka gårdar och handla maten direkt där den producerats.

Kontakta gärna länets gårdsbutiker och tipsa era läsare/lyssnare om trevliga resmål.

Några exempel på våra gårdsbutiker är;

Evenstorps gård, Brålanda, hallon- och rabarberprodukter, kött, kafé. Sofia Karlsson, 073 0267995

Töllås fårgård, Orust, lammkött, egen marmelad, sylt, lammkorv, grönsaker, sommarkafé. Barbara Baumann, 073 3788295

Sammels Gårdscafé och butik i Bertshult, Landvetter, potatis, grönsaker, honung, ägg mm. Lilian Samuelsson,070 6945568

Stockagården i Källby, Götene, tomater och kål från egna odlingar.  Magnus Claesson, 070 5728092

Limmareds gårdsbutik i Limmared, kött och annat lokalproducerat. Margit Bylin, 070 2563519

Nu finns det även en app som gör det enkelt att hitta till butikerna. Den heter Gårdsbutiker 2012 och finns ännu så länge bara för androidtelefoner men kommer snart även för I-phone. Appen finns på http://www.oddapp.se/appar och antalet gårdsbutiker som finns med ökar efterhand som butikerna lägger in sina uppgifter.

Vill ni ha mer information om gårdsbutiker på andra platser i länet,

kontakta Berit Stridh, kommunikatör LRF Västra Sverige.

Enligt LRFs medlemsregister bedrevs 782 gårdsbutiker 2011 runt om i landet. Tillsammans hade butikerna en omsättning på 465 miljoner kronor och innebar en sysselsättning på 290 heltidstjänster. Även om gårdsbutikerna än så länge bara står för en liten del av den totala svenska livsmedelsmarknaden finns stor potential för fler, särskilt i kombination med turism.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.