6 oktober 2014 Kommentar från LRF Västra Götalands styrelse om den delvis upprörda situationen i naturbruksutbildningarna i länet

För ganska exakt ett år sedan beslutade den Regionala utvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen om en ny inriktning och sammanhållning av den offentligt drivna naturbruksutbildningen i länet.

Inför det beslutet hade omfattande analyser gjorts som entydigt gav bilden av en organisation som stod i behov av stora interna förändringar för att på ett ändamålsenligt sätt kunna möta elevernas och den snabbt föränderliga omvärldens behov inom ramen för sina förutsättningar. Naturbruksförvaltningen har sagt att man behöver utveckla verksamheterna till tydliga kompetenscentra för näringslivet för att bättre kunna stimulera, stödja och driva de gröna näringarnas (jord, skog och trädgård) tillväxt och utveckling.

-  LRF Västra Götalands styrelse stöder fortsatt helhjärtat detta arbete att bli vassare och höja kvaliteten ytterligare för framtidens företagare och anställda i de gröna näringarna, säger Paul Christensson, ordförande LRF VG.

-  Vi har idag, baserat på alla de samtal vi haft den senaste tiden, ingen anledning att ompröva vårt stöd för förvaltningens förändringsarbete, säger Paul Christensson.

Satsningen på tydligt profilerade skolor, attraktiva och moderna lokaler, digital teknikutveckling i framkant, en långt gången samverkan mellan skolorna och den gröna näringen och en harmonisering av lednings-, administrations- och organisatoriska resurser ser vi som naturlig. Naturbruksförvaltningen behöver också med stöd av regionen och näringen arbeta strategiskt på att höja naturbruksutbildningarnas och de gröna näringarnas status.

Även denna inriktning stöder LRF Västra Götaland.

-  Det ställs nu stora krav på det lokala ledarskapet och vi anser att det är viktigt att alla inblandade ser att tiden inne för att höja sig över de små frågorna. Vi önskar att alla kan se att denna förändring är nödvändig och viktig om vi skall ha attraktiva naturbruksutbildningar i Sveriges största lantbrukslän som utbildar de bästa av framtidens företagare och anställda i den gröna näringen. Och därför också kan känna kraften i att få vara med och göra denna förändring till något riktigt bra, säger Paul Christensson.

- Det förändringsarbete som pågår är självklart mycket plågsamt för många men vi kan inte se annat än att det ställningstagande vi i LRF Västra Götaland gjorde för förvaltningens förändring för ett drygt år sedan fortfarande håller. Vårt krav på kvalitet står fast och den kraftsamling som nu sker i och runt Skara med en utvecklad Biologisk yrkeshögskola och en kraftig satsning på Kompetenscentrum rådgivning som vi hoppas skall bli den nationella noden gäller nu att hålla i och jobba stenhårt för att förverkliga, säger Paul Christensson.

-  Vi driver på så hårt vi kan i olika grupperingar för att den utveckling som är initierad i Skara blir verklighet. Vi hoppas därför också ge mod till lärare och elever ute på skolorna så att de ser ljuset efter omdaningen och att de är de framåtsyftande som vinner. Förvaltningen gör säkert inte rätt i allt men helheten i den förändring de nu genomför är synnerligen viktig för näringen, avslutar Paul Christensson.

Fler kommentarer ges gärna av Paul Christensson, ordförande LRF Västra Götaland, 070-659