LRF och NYN: Bordlägg beslutet på torsdag om att lägga ned trädgårdsutbildningen på Munkagårdsgymnasiet

Till Driftnämnden kultur och skola vid Region Halland

LRF:s regionstyrelse i Halland och Naturbrukets Yrkesnämnd har synpunkter på det föreslagna beslutet att lägga ner trädgårdsutbildningen på Munkagårdsgymnasiet.

Sveriges Riksdag har antagit en livsmedelsstrategi som har som mål att öka livsmedelsproduktionen i Sverige för att stärka den svenska livsmedelsberedskapen som idag är låg. Forskning visar att de offentliga gröna rummen har positiv effekt på den biologiska mångfalden, klimatet i städerna, luftkvalitén och invånarnas hälsa. (Green Cities Europé).

En av nyckelkomponenten för att öka Sveriges livsmedelsproduktion och att det blir fler gröna utemiljöer är att det finns personer som har rätt utbildning för att arbeta och driva företag i trädgårdsbranschen. Det förslagna beslutet att lägga ner trädgårdsutbildningen på Munkagårdsgymnasiet går stick i stäv med de politiska målen om ökad livsmedelsproduktion och förbättrad folkhälsa.

Förslaget kommer att innebära att det blir än färre personer för trädgårdsföretag både inom produktion av produkter och skötsel av gröna utemiljöer att hitta personer med rätt utbildning och kompetens. Beslutet kommer även försvåra för svenska kyrkan, kommunal parkförvaltning, idrottsanläggningar m.fl. att hitta personer med rätt kompetens och utbildning. Att producera livsmedel och sköta gröna utemiljöer kräver kunskap och uppövad färdighet vilket trädgårdsutbildningen bidrar med.

LRF:s regionstyrelse och Naturbrukets Yrkesnämnd håller med om att det är för få elever som går trädgårdsutbildningen men vi anser samtidigt att för lite ansträngningar och resurser har lagts på att marknadsföra utbildningen till presumtiva elever.

LRF:s regionstyrelse och Naturbrukets yrkesnämnd är även kritiska till att inte branschens företrädare har involverats och att synpunkter har inhämtas under processen.

LRF:s regionstyrelse i Halland och Naturbrukets Yrkesnämnd uppmanar driftsnämnden för kultur och skola att bordlägga detta beslut och utreda frågan tillsammans med branschföreträdare då efterfrågan på arbetskraft med rätt kompetens är stor.

Heléne Gunnarson, ordförande LRF Halland, 070-8883798

Marcus Söderlind, ordförande Naturbrukets yrkesnämnd i Sverige, 072-7183041

Lantbrukarnas Riksförbund är en partipolitiskt obunden intresse- och företagarorganisation. LRF Halland är en av Lantbrukarnas riksförbunds regionala verksamhetsdelar.

Naturbrukets Yrkesnämnd är en samarbetsorganisation mellan arbetsmarknadens parter, Lantbrukarnas riksförbund, Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation, och Trädgårdsanläggarna. Uppdraget är att arbeta för utbildning av bra kvalitet inom Lantbruk och trädgård i hela landet.