LRF ser möjligheter i rovdjursförslag

LRF Sjuhärad, Skaraborg och Väst är försiktigt positiva till Naturvårdsverkets förslag om regional förvaltning av rovdjuren. Vi ser positivt på en lösning av inavelsproblematiken hos den Skandinaviska vargstammen säger Ronny Johansson, LRF:s ledamot i Västra Götalands rovdjursgrupp.

Naturvårdsverket har haft i uppdrag av regeringen att redovisa förslag till ett ökat regionalt ansvar för rovdjursförvaltningen, hur vargstammen skall säkras genetiskt samt möjligheter till annan jakt än skyddsjakt på järv och varg.

Ronny Johansson anser att Naturvårdsverkets förslag innehåller både ris och ros, men med små viktiga steg i rätt riktning. Att rovdjursförvaltningen skall regionaliseras och att mer beslut skall tas av länsstyrelsen välkomnas. Men många frågetecken finns i vad en regionalisering mer konkret kommer att innebära. Om förvaltningen skall fungera bättre krävs mer resurser till Länsstyelsen för att korta ned handläggningstiden. Naturvårdsverket kommer även enligt förslaget ge ett års delegering till Länsstyrelsen, men Ronny ställer sig frågande till på vilket underlag det kommer att ske? I Västra Götaland har vi problem med inventeringen av rovdjuren p g a för dålig period med spårsnö. Inför årets tilldelning av lodjur i länet gavs beslutet av Naturvårdsverket efter en inventeringssäsong med dåligt snötäcke och inte på den populationsuppskattning som Olof Liberg och Henrik Andrén gjort. I länet får endast 6 lodjur skjutas trots Länsstyrelsens ansökan om 24 djur.

Naturvårdsverket angav inget förslag till de verkliga "knäckfrågorna", d v s vargstammens tillväxt och utbredning. Vi förväntar oss nu att regeringen tar ett snabbt beslut om ett förvaltningsmål för vargen om 20 föryngringar.

Vi ser positivt på en lösning av hur inaveln av vargstammen skall minskas. Men en sådan lösning måste kopplas till ett politiskt beslut om att etappmålet om 20 föryngringar av varg omvandlas till ett förvaltningsmål, d v s att vi kan komma över till förvaltningsjakt säger Ronny Johansson. Toleransen för rovdjuren kan endast öka hos lokalbefolkningen om de känner en delaktighet i beslutsfattningen, vilket innebär en tilldelning av jakt utöver skyddsjakt, men även en bättre tilldelning av ersättning för skador orsakade av rovdjuren samt bättre bidrag för uppsättning av rovdjursstängsel.

------------------------------------------------

För ytterligare information, kontakta:

Ronny Johansson, 070 - 658 58 75