genrebild

LRF Värmland uppmanar, var försiktig när du passerar en hage med djur

-Med jämna och ojämna mellanrum sker det tillbud där människor skadas när de möter nötkreatur på bete, men det finns försiktighetsåtgärder som går att ta till, det säger Daniel Andersson LRF Värmland.

Än har det inte hänt några tillbud med allmänheten i Värmland i år, men LRF Värmland vill ändå uppmana till försiktighet när allmänheten rör sig nära betesdjur.

-Håll alltid avstånd till djurflocken, gå aldrig emellan kor och kalvar, gå helst inte in i flocken överhuvudtaget. Ha alltid hund kopplad och ta gärna en annan väg om du har möjlighet, nötkreatur kan vara nyfikna och bli närgångna, så var på din vakt och håll avstånd, säger Daniel Andersson.

Något som också kan ställa till det är öppna grindar.

-Även om du inte ser några djur där du går, så se till att stänga grinden efter dig när du går in eller ut ur en hage, ibland betar djuren på stora områden, säger Daniel Andersson.

Daniel Andersson hoppas att slippa tillbud i sommar. Efter pandemin är det fler som rör sig i skog och mark och därför är det viktigt att allmänheten är uppmärksam.

-På Naturvårdsverkets hemsida finns mer information om allemansrätten och vad som gäller när man rör sig i skog och mark, avslutar han.

Kontaktperson: Daniel Andersson LRF Värmland 070- 91 06 890