LRF Värmlands regionstyrelse träffade under fredagen riksdagspolitiker och företagare i Vike, söder om Kristinehamn.

Temat för dagen var att visa hur vardagen ser ut och den oro som finns när det gäller myndigheters tillämpning av lagstiftningen hos de småskaliga livsmedelsföretagare. Trots en livsmedelsstrategi och tydlig beställning från politiken att jobba med förenklingar är vardagen och framtidsutsikterna något helt annat. Livsmedelsverkets redan höjda avgifter tillsammans med aviserade ytterligare höjningar riskerar att helt slå undan benen på de minsta livsmedelsföretagarna. För ett litet ysteri skulle osten behöva kosta ytterligare nästan 30 kr per kg för konsumenten för att företagaren ska kunna finansiera livsmedelsverkets tillsyn.

Adam Slottner, företagare med gårdsslakteri, berättar om en situation där det verkar som att länsstyrelsens personal använder Värmlands gårdsslakterier som krockdockor för att se om man kan dra åt tumskruven och ytterligare skärpa tillämpningen av de regler som är desamma som har gällt i 10 år.

Värmlands riksdagspolitiker är unika på så sätt att de tillsammans, oavsett partitillhörighet, årligen träffar företagare med Värmland bästa för ögonen. Närvarande vid dagens besök på Sörgårdens Gårdsbutik var Lars Mejern Larsson (s), Marlene Kopparklint Lund (m), Mikael Dahlqvist (s) och Magnus Resare (m).

-Det är alltid matnyttiga träffar, ambitionen med livsmedelsstrategin var att förenkla och och öka företagandet, inte försvåra som det vittnar om under dagens studiebesök, säger Lars Mejern Larsson (s).

LRF Värmlands styrelse är ändock hoppfulla om en förbättring. Beställningen från politiken är tydlig i regleringsbreven, den nedskrivna beställningen från regeringen som ska vara styrande för myndigheten. Regleringsbreven ställer krav på att både Livsmedelsverket och Länsstyrelsen ska jobba med livsmedelsstrategin och då främja produktionen och underlätta för företagandet via minskat regelkrångel. Då uppdraget redan finns behöver det tydligare följas upp och därefter ställas krav på myndigheterna så att den politiska beställningen verkställs.

Till lunch bjöds två alternativ, antingen sötlupinsgryta eller köttgryta. Den förstnämnda är något som vi hittar i Värmland länsstyrelses receptbok över kriskost som föreslås ska föda Värmlands befolkning i kris. Erik Forsberg, LRF Värmlands vice ordförande redogör för vilka förutsättningar det finns för att odla baljväxter i Värmland och det blir tydligt att den riktiga kriskosten i Värmland, som skulle kunna föda en större befolkning, istället är köttgryta. Alla delar i Sverige är bra på att producera olika livsmedel och Värmland är allra bäst på att producera gräs som via en idisslare blir ett högvärdigt protein.

-Sötlupinsgryta blir lite som att ha ett citronträd och en gång om året göra en gin och tonic på, mycket gott men inte det man dricker till vardags konstaterades det.