Med anledning av att Djurrättslobbyn säger att de nu återigen gjort olaga intrång på våra gårdar

Pressmeddelande från LRF Värmland 4 december

Återigen ser vi, ikväll i SVT Rapport, att djurrättslobbyn gjort olagliga intrång på våra gårdar. 2009 hade djurrättslobbyn varit på 100 grisgårdar och polisanmälde 92 av dem där de ansåg att det begåtts lagbrott, vilket vid rättsväsendets prövning inte i något fall visade sig vara sant.

- Bilder på sjuka, skadade eller döda djur är alltid obehagliga att se, oavsett om du arbetar med djur eller inte. Men omständigheterna kring hur bilderna har tagits är fortfarande oklara. Det vi däremot vet är att de som tagit filmerna har gått in på gårdarna nattetid och utan tillstånd. Det är både kränkande och obehagligt för djurägarna, och vi vet heller inte hur djuren har påverkats av intrången. Den finns dessutom tydliga rutiner och regler för att förhindra smittspridning och att hindra stress hos djuren, säger Dag Rogne, ordförande LRF Värmland.

- Sveriges grisföretagare arbetar hårt med djurvälfärd. För det första verkar vi under en stark djurskyddslagstiftning, som anses vara en av världens mest omfattande. Dessutom har vi en grundcertifiering av Sveriges grisgårdar. Den bygger på en branschgemensam överenskommelse som svensk slakterinäring tagit fram för att tydliggöra och dokumentera den svenska grisproduktionen, säger Dag Rogne.

Från den 1 juni 2010 har vi även djurskyddsdeklarationer, som utförs av djurhälsoveterinären som vid sina regelbundna besök även kontrollerar viktiga delar i djuromsorgen och är ytterligare ett sätt att stärka djurskyddet för grisarna. Djurskyddsdeklarationen sker regelbundet på gården och är ett kvitto för djurägarna att de har god djursomsorg.

-  Djurrättslobbyn, som överhuvudtaget inte tycker att man ska äta kött, tycker självklart inte att någon grisproduktion håller måttet, säger Dag Rogne.

- Vi kan naturligtvis inte garantera att fel inte även förekommer i svensk grisproduktion men det råder ingen tvekan alls om, och vi vill stolt föra fram, att svensk grisproduktion är en bra grisproduktion, avslutar Dag Rogne

Ytterligare kommentarer ges av Dag Rogne, ordförande LRF Värmland, 070-332 61 55