Närproducerad mat i fokus när Matmötet 2017 kommer till Råda Rum Mölnlycke 4 oktober

Pressmeddelande 2017-10-03

Närproducerad mat i fokus när Matmötet 2017 kommer till Råda Rum Mölnlycke.

Mer närproducerad mat i butikshyllor och på restauranger. Det är målsättningen när Matmötet 2017 kommer till Råda Rum, Mölnlycke som ett av tio stopp på resan.

Intresset för svensk och närproducerad mat växer. Matmötet 2017 arrangeras av LRF för att skapa en mötesplats för lokala matproducenter och potentiella kunder. På så vis kan mer närproducerad matnå hela vägen till tallriken.

– Vi hoppas att det ska leda till fler samarbeten och affärer. Det finns mycket kunskap om matproduktion hos deltagarna men det är inte alltid lätt att själv nå ut med sin produkt till handlare och krögare. Nu har vi skapat en plattform där producenterna får möta inköparna, säger Ing-Marie Jirhed, projektledare för Matmötet2017.

Turnén tjuvstartades i Trollhättan under våren och i höst kommer Matmötet 2017 till ytterligare nio platser, från Luleå i norr till Kivik i söder.

Den 4 oktober är det dags för Västra Götalands matproducenter och inköpare att mötas på Råda Rum, Mölnlycke.

– Det kommer att bli en väldigt spännande dag. Det är trettio företag som är anmälda och 16 kockar kommer också finnas på plats och bedöma köttkvalitén, genom Exceptionell Råvara. Vi ser fram emot en dag i matens tecken, säger Sofia Karlsson,regionordförande för LRF Västra Götaland.

Bakgrund:

LRF anordnar Matmötet 2017 som en del i strategin”Svensk mat” för att skapa bättre förutsättningar för matproducenter att nå slutkonsumenterna. Under mötet genomförs också Exceptionell Råvara, där producenter av fågel- nöt- och griskött får sin produkt bedömd av en smakpanel bestående av lokala kockar. Dessutom bjuds deltagarna på mini-workshops under dagen. Matmötet 2017 arrangeras i Luleå, Rättvik, Strängnäs, Kumla, Mölnlycke, Trollhättan, Kivik, Växjö, Visby och Uppsala. Läs mer om Matmötet 2017 på www.lrf.se/matmotet.

Kontakt:

Clara Hyltbäck kommunikatör LRF 033-44 28 46 eller 076-836 81 00