Pressinbjudan – Vad blir konsekvenserna när en damm försvinner och vem tar ansvar för dem?

Vad händer med dricksvattenförsörjningen, översvämningsriskerna, ekosystemen, brandberedskapen, boendemiljön, etcetera när en damm försvinner och vem tar ansvar för konsekvenserna?

Bara i Värmland finns över 900 dammar och många av dessa kan komma att rivas ut. Bland annat i Hagforsdär ett flertal dammar redan rivits ut. Samtidigt finns en stor oro för konsekvenserna utrivningarna kan komma att medföra. I de prövningar som görs inom den nationella prövningsplanen för vattenkraften (NAP) ingår nämligen bara konsekvenserna för varje enskild vattenförekomst. Inte för vattensystemet i sin helhet. Många bekymrar sig nu för vad de långsiktiga effekterna för samhället blir när dammar försvinner och undrar vem som kommer ta ansvar för konsekvenserna.

Kommer grundvatteninfiltrationen som tillgodoser vår dricksvattenförsörjning i landet att påverkas? Vad innebär det för Vänerns tillflöden, Göta älv och Vänerns sjönära städer om Vänerns flöden förändras och inte längre är att se som ”trögt”? Vad händer när sjöars buffrande förmåga minskas eller försvinner? Vad blir konsekvenserna för räddningstjänsten om vatten saknas i landskapet? Vad innebär det för ekosystemen om arter och habitat fritt kan förflyttas i vattensystemen? Hur påverkas natur och djurliv om stora vattenytor försvinner i landskapet? Vad händer med Värmlands attraktion om sjönära lägen försvinner? Hur påverkas människorna som bor och verkar i områden när vattendrag och landskap drastiskt förändras?

Med anledning av frågor som dessa bjuder LRF Värmland och Hagfors Kommun in riksdagspolitiker, Region Värmlands politiker, myndigheter och andra berörda aktörer till möte, samt fältvandring, med öppen diskussion om konsekvenserna som kan uppstå när dammar rivs ut och vattensystemet i samhället förändras.

Datum: Måndag 8/4

Tid och plats: Press välkomnas till Hotell Monica, Folkets väg 1, Hagfors kl 11:00. För de som önskar kommer det även finnas möjlighet att besöka en av dammarna i samband med den efterföljande fältvandringen.

Kontaktpersoner:

Kajsa Edbom, Sakkunnig LRF