Pressmeddelande: Vindkraft måste förutsätta samtycke

­- LRF i Värmland anser att äganderätten måste väga tyngre i planarbetet för ny vindkraft. Om inte de närmast berörda markägarna är överens om en etablering så ska inget bygglov beviljas.
Det säger LRF:s regionordförande Dag Rogne efter ett möte med styrgruppen för vindkraft i Säffle kommun.

Mötet med kommunen syftade till att LRF skulle klarlägga sin syn på den fortsatta hanteringen av vindkraften, framförallt på Värmlandsnäs. Dag Rogne är nöjd med dialogen med kommunen.
- Det var ett bra möte och det känns som politiker och tjänstemän tar till sig av det vi har att säga. Det lovar gott inför framtiden, säger Dag Rogne.

LRF har generellt en positiv syn på vindkraften. Rätt använd blir den en tillgång både för miljön och för företagandet - men det är inte villkorslöst. LRF i Värmland kan konstatera att samråden med de närmast berörda är för dåliga idag. Kraven om samförstånd måste bli tydligare.
- Vi är kritiska till att lagstiftningen innehåller stränga regler kring kulturmiljö, fågelliv och strandskydd, men inte ställer några hårda krav som skyddar markägare från att drabbas av ett intrång mot sin vilja, säger Dag Rogne och fortsätter:

- Vi anser att lagstiftningen måste bli ännu skarpare så att ett dokumenterat samtycke blir ett villkor för att vindkraft får byggas. De här anläggningarna påverkar närmiljön för lång tid framöver och då är det viktigt att alla är överens. Är man inte överens så måste verken flyttas så att markintrånget försvinner. Vindkraft är en areell näring som kräver areal för sin etablering, det är en faktor i sammanhanget som inte alltid beaktas utan tas för given.
I närområdet (400-600 meter i radie från vindkraftverket) blir det ett intrång i äganderätten eftersom det begränsar möjligheten att använda sin mark för exempelvis skogsplantering, bostadsbyggande eller egen vindkraft. Inom detta område förespråkar LRF även att markägarna är med och delar på en del av intäkterna från verket.

------------------------------------------------
För ytterligare information, kontakta:
Dag Rogne, ordförande i LRF Värmland, 070-3326155