Skaraborgspar nominerade till Årets Östersjöbonde

PRESSMEDDELANDE

LRF Västra Götaland har nominerat Rune och Irene Karlsson med Stora Holmen-Mörkagårdens Lantbruksföretag, Vara kommun, till WWF:s pris Årets Östersjöbonde. Lantbruksföretaget omfattar 400 hektar åkermark, 200 hektar skog samt grisproduktion med 130 suggor och plats för 650 slaktsvin. Företaget startades på Mörkagården 1967 av Runes pappa Anders. Idag omfattar det flera gårdar och drivs som ett familjeföretag med en anställd och flera säsongsanställda.

Familjen Karlsson har ett kretsloppstänkande och en tydlig förvaltarsyn på sitt företag.  Kväve, kalium och fosfor återvinns genom att man vattnar med dräneringsvatten som samlas i stora bevattningsdammar. Skyddszoner har anlagts utmed vattendragen. Öppna diken med flera fångstdammar gör att vattnet får en långsammare väg och mer näring hinner tas om hand innan vattnet når mottagaren, havet. Näringsläckage i skogsbruket minskas genom att nyplantering sker samma år som avverkning. Företaget är anslutet till Greppa Näringen, se nedan.

Familjen Karlsson har även ett starkt intresse för att bibehålla biologisk mångfald och kulturlandskapet. Sedan länge planteras lähäckar för att hindra jordflykt och skapa god livsmiljö för fåglar och insekter. Våtmarker gynnar grodor och sländor, majs och solrosor odlas som vintermat åt fåglarna. ”Fjärilsåkrar” sås bland annat med klöver och ger en sprutfri zon och grundvattenskydd. Gården har fått flera utmärkelser för sitt miljöarbete, bland annat Miljövårdspris från Vara kommun.

-Det viktigaste är att vi brukar våra vatten på rätt sätt så att vi också bevarar och bibehåller den kvalitet vi har till våra kommande generationer, säger Rune och Irene Karlsson.

Kontakt: Rune och Irene Karlsson: telefon 0511 373234, mobil 0730 965200.

Monica Didriksson, v ordförande LRF Västra Götaland nås på telefon 0506 10672, mobil 070-205 65 38.

Greppa Näringen är ett samarbetsprojekt mellan Jordbruksverket, LRF, länsstyrelserna och en mängd andra rådgivningsorganisationer. Greppa ger kostnadsfri rådgivning och målen är minskade utsläpp av klimatgaser, minskad övergödning och säker användning av växtskyddsmedel. www.greppa.nu

WWF:s tävling Årets Östersjöbonde arrangeras i år för tredje gången. Syftet är att lyfta fram ett Östersjövänligt jordbruk och att uppmärksamma jordbrukare som är ledande när det gäller innovativa åtgärder för att minska näringsläckaget från sina gårdar, samtidigt som de är ekonomiskt uthålliga.

Varje land i Östersjöområdet utser en nationell vinnare. Sverige utser sin vinnare den 11 oktober. Vem som vinner internationellt offentliggörs den 2 november vid den stora Östersjökonferensen A greener agriculture for a bluer Baltic Sea på Sånga Säby utanför Stockholm. Prissumman internationellt är på 10 000 euro. Den nationella vinnaren får 1 000 euro samt betald resa till konferensen och diplom.