Spara pengar på gårdsnivå- podden på Lantbrukets hållbarhetsfront ger svar

Spara pengar på gårdsnivå- podden på Lantbrukets hållbarhetsfront ger svar

Podden på Lantbrukets hållbarhetsfront är äntligen tillbaka. Nu med ett rykande färskt avsnitt som ger dig som lantbrukare konkreta tips på hur du kan spara pengar på gårdsnivå.

Med skenande priser på el och diesel är frågan om energibesparing inom lantbruket återigen högaktuell.

-Även om det gjorts ett stort energieffektiviseringsarbete på svenska gårdar finns det fortfarande utrymme för förbättringar, och nyttan är dubbel då det både bidrar till minskade kostnader på gården och minskade utsläpp av växthusgaser, säger Danira Behaderovic agronom och som arbetar på RISE.

Är det verkligen möjligt att minska dieselförbrukningen med 10-15 % genom att gå en kurs i sparsam körning och vilka är rådgivarnas bästa tips när det kommer till konkreta energibesparande åtgärder på gården. Detta är några av frågorna som experterna i podden svarar på.

-Som lantbrukare kan man spara ganska mycket pengar genom mindre justeringar i sin verksamhet och i podden får du ta del av rådgivarnas bästa tips och erfarenheter, varför inte passa på att lyssna medan du sitter i traktorn under första skörden, säger Annie Svensson, Lantbruksvetare på RISE.

Podden hittar du här:

Vill du veta mer?