Värmländsk valdebatt med alla förstanamnen i Vike lördag 12 maj klockan 12.

På lördag 12 maj blir det två valdebatter på Vike bondemarknad. Den första politikerdebatten kommer att hållas 12:00 med förstanamnen i Värmland för de åtta riksdagspartierna. Den leds av LRF Värmlands ordförande Patrik Ohlsson. Klockan 13:30 är det dags för debatten mellan partiernas ungdomsförbund. Den debatten leds av LRF Ungdomen Värmlands vice ordförande, Cecilia Avelyne.

Debatterna kommer att äga rum under Vike bondemarknad närmare bestämt på samma område som matmarknaden kommer finnas, på scenen utanför Sörgårdens gårdsbutik.

Närmaste parkering om man vill stå nära platsen för debatten är ”den lilla parkeringen”, dit kommer man enklast om man svänger av den södra avfarten från riksväg 26 (den vid bäckhammar ungefär). Väl skyltat från RV 26.

Välkomna!

Många vill hjälpa väljarna att förstå vem man tycker mest lika som, varje mediaföretag med självaktning har enskvalkompass som tydligen ska innehålla frågor som representerar det som folk flest tycker är viktigt.

Jag har gjort några stycken och en bit in i dem fått frågan om jag sover för att jag inte haft någon åsikt om enligt siten för många frågor. Då kan jag här, inför er, meddela att nej jag har inte somnat men det är annat som engagerar mig och idag hoppas jag att vi ska kunna få svar på en del andra frågor än de vi förväntas värdera högt.

Värmland är ett landskap med en stor andel av människorna verksamma utanför 50-skyltarna. Vi bor och verkar på landsbygden och i mindre orter. Även den stora staden Karlstad är relativt liten och har en tjänstesektor präglad av skogen. Vår ekonomi bygger i stor utsträckning på skog och malm och förädling av det, liksom det gjort i flera hundra år. Dessa resurser gjorde Värmland till ett av landets rikaste landskap. Under ett sekel har oljan dopat världens ekonomi och gett oss vanföreställningar om varifrån och hur välstånd skapas.

Näringsdepartementet har gett SGU och Bergsstaten uppdrag att underlätta för och att leta efter brytvärda mineraler och malm. Bergslagen lär åter bli ett Klondyke.

Stora investeringar görs i skogsindustrin i Värmland. CLT och vätskekartong på Gruvöns två anläggningar är exempel.

Redan idag jobbar bortemot 1/3 av de sysselsatta i bioekonomin, i skogen, i bruken, i maskintillverkningsindustrin.

Tar vi med stålet och elen så är mer än halva den Värmländska ekonomin och sysselsättningen sprungen ur skogen och malmen och vattnet. Naturresurserna som landskapet är så rikt på.

Hur skapar vi välstånd här med dessa förutsättningar och inte bara enligt råvarornas förbannelse, likt Kongo, kapitalavkastning till någon som i bästa fall betalar skatt i Stockholm, men kanske lika troligt i Helsingfors eller Sydney eller Luxemburg (eller som Henrik Dorsin skulle imiterat Vänsterpartiets partiledare, Jörnsy o Görnsy).

Hur skapar politiken förutsättningar för att jobben ska växa här och intäkterna hamna så nära värmlänningarna och råvaran det bara går?

Rätt skött bör omställningen från det fossila åter kunna göra Värmland till ett av landets rikaste landskap. Om inte vi blir en nettoexportör av hållbart och förnyelsebart producerad energi, råvaror och produkter, vem ska då göra det? Hur får vi med det välståndet att växa här?

Patrik Ohlsson, ordförande i LRF Värmland och debattledare på Vike bondemarknad 12 maj kl 12.