Vart tog vallöftena om ursprungsmärkning vägen?

Centerpartiet lovade i den senaste valrörelsen "att tillgång och efterfrågan på närproducerade livsmedel säkras genom ursprungsmärkning.

Nu har tre av allianspartierna, Centerpartiet, Folkpartiet och Kristdemokraterna gjort tummen ner för att ursprungsmärka. Dessa tre partier var för ursprungsmärkning på allt kött innan valet och KD ville ha även ursprungsland på alla livsmedel. Frågan är hur många av regeringsledamöterna som stått i livsmedelsbutiken och försök ta reda på varifrån korven kommer och vad den innehåller. I vart fall är vi många konsumenter som vill ha reda på matens ursprung. Från vilka länder kommer innehållet i produkten? Det är ingen hemlighet att djurskyddet generellt är sämre i de flesta länder jämfört med Sverige. Det betyder inte att allt är perfekt i vårt land. Bara en sådan självklar sak som att djuren bedövas vid slakt på svenska slakterier. De flesta europeiska länder tillåter avlivning utan att djuren är bedövade.

Har regeringen missat den senaste danska skandalen med salmonellasmittat kött? Att salmonella är en allvarlig, t o m dödlig, sjukdom tänker nog inte många svenskar på. Men den är en realitet i stor del av världen. Att det fuskas med intyg om salmonellafrihet vid import till Sverige är ingen hemlighet. När en gård i Sverige drabbas av salmonella avlivas djuren och stallarna saneras. Sverige har alltså inte i motsats till många andra gett upp kampen mot salmonella.

Många konsumenter vill veta varifrån maten kommer och de vill gärna att den inte skall vara åksjuk. Att minska men även ha så rationella transporter som möjligt minskar utsläppen av klimatgaser. Och det är ju också lättare att få tag på producenten för att ge både ris och ros om livsmedlet är producerat av någon som det finns namn och adress på.

Eskil Erlandsson säger nu att det skulle öka krånglet och försvåra för nya och små företag med en ursprungsmärkning. Ja väljer de att köpa irländsk nötfärs, dansk fläskfärs och tysk blandfärs kanske det blir besvärligt. Men för de företag som vill slå vakt om lokala traditioner och satsa på närproducerade råvaror skulle säkert ursprungsmärkning upplevas som tillgång och inte som ett hinder.

På många livsmedel står det producerat i Sverige för och så ett stort livsmedelsföretags namn. Men vad är det som är tillverkat i Sverige? Är det köttet, grönsakerna eller vad? Troligen är det väl så att ingredienserna kommer från många olika hörn i världen men blivit en färdig produkt i Sverige. Är detta ett bättre tingens ordning? Är det vettigt ur ett klimatgasperspektiv att livsmedel som kan produceras i Sverige transporteras långa vägar? Då menar jag inte t ex kaffe och apelsiner.

Sveriges regering: Svik inte Sveriges bönder och framförallt svik inte Sveriges konsumenter genom att strunta i vallöftet om ursprungsmärkning!

Birgit Jönsson

Företagsutvecklare