Villervalla av myndighetssynpunkter skapar rättsosäkerhet efter Naturvårdsverkets avslag på skyddsjakt på varg i Torsby

Pressmeddelande från LRF Värmland 23 augusti 2009

Villervalla av myndighetssynpunkter skapar rättsosäkerhet efter Naturvårdsverkets avslag på skyddsjakt på varg i Torsby

Naturvårdsverket har tragiskt nog nu avslagit vår skyddsjaktsansökan på två vargar i Torsby som vid minst fyra tillfällen attackerat och dödat får i sommar. Sedan det senaste angreppet har fårägarna haft djuren hemma vid huset och geväret vid sängen. Nu måste fåren med hänsyn till ansvar för skötsel av artrtika betesmarker och foderanvändning tillbaka till ”varghagarna”. Då kommer Naturvårdsverkets avslag. Motivet från verket är bl a att man inte kan säga vilken som är den problemskapande individen och riskerar att skjuta fel djur.

- Naturvårdsverket klarar att lösa principfrågor men är helt oförmögna att känna av och göra avvägningar i en verklighet, säger Dag Rogne, ordförande i LRF Värmland.

Länsstyrelsen säger i sitt avslagsyttrande till Naturvårdsverket att djurhållarna klarar sig bra med 28 §, den s k nödvärnsrätten. Verket markerar väldigt tydligt att den värmländska länsstyrelsens försök att hålla sig undan och skyffla över ansvaret för problemindivider på de enskilda djurägarna inte håller.

- Nu gäller det för oss att se till att Värmlands länsstyrelse efterlever rovdjurspolitiken istället för sina egna hemmasnickrade teser. Skyddsjakt på problemindivider är en sak och nödvärn en annan både enligt LRF Värmland och enligt Naturvårdsverket, säger Dag Rogne

Viltskadecenter, statens expertorgan på rovdjuren, tillstyrker skyddsjakt på en varg med motiveringen att det är en problemindivid och där angreppen i år i reviret redan nått till den övre angreppsgräns som är normal.

- Mitt i denna villervalla av ja och nej och olika motiveringar skall fårföretagaren skydda sina djur enligt djurskyddslagen, bevara det utrotningshotade Värmlandsfåret och beta artrika naturbeten, poängterar Dag Rogne.

- Läget är förstås helt ohållbart och vi kommer att överklaga beslutet med inriktning på alla dubbla budskap från olika myndigheter, att detta känns som en rättsosäker hantering av den enskilde, säger Dag Rogne.

- Samtidigt måste vi naturligtvis få fram en ordning där samhället tar ansvar inte bara för köttvärdet på de får som rivs av varg utan även alla de indirekta kostnader som drabbar den enskilde efter angrepp, det psykiska lidande som drabbar djurägaren samt de arbetskostnader för extra skyddsåtgärder som krävs jämfört med företagare i områden som är lyckliga nog att verka utan varg i hagarna, avslutar Dag Rogne.

Fler kommentarer: Dag Rogne, ordförande LRF Värmland, 070-332 61 55 ___________________________________________

Robert Larsson Regionchef LRF Västra Sverige Lantbrukarnas Riksförbund Direkt: 0522-64 25 41 Växel: 0522-64 25 40 Fax: 0522-51 16 44 Besöks- och postadress: Skansgatan 3 Box 786 451 26 Uddevalla www.lrf.se - Besök oss på nätet!