Viltskadekommissionens förslag kommer göra nytta på gårdsnivå

Viltskadekommissionens förslag kommer göra nytta på gårdsnivå

LRF Västra Götaland hoppas att de åtgärdsförslag som Viltskadekommissionens presenterade idag blir verklighet, och blir det så, kommer det att göra stor nytta på gårdsnivå.

-Man föreslår en ny jaktlagsutredning, förbud mot utfodring av klövvilt samt att klassa vildsvin som en skadegörande art, alla dessa åtgärder skulle ge resultat för viltskadorna i skog och mark, säger Håkan ”Håpe” Persson som är viltansvarig i LRF Västra Götalands regionstyrelse.

LRF Västra Götaland har länge arbetat för att ansvariga myndigheter ska få upp ögonen för den verklighet som många lantbrukare möts av dagligen.

-Vi har ett flertal medlemmar som arbetar i motvind när det kommer till att få ner viltskadorna på sina marker, på vissa håll har vi väldigt stora skador. Runt om i Västra Götaland har våra kommungrupper och lokalavdelningar och enskilda bönder satt upp mindre hägn/burar där viltet inte kommer åt skogen eller grödan, där ser vi stora skillnader på betesskadorna, säger Håkan ”Håpe” Persson.

Många markägare i Västra Götaland samarbetar med jägarna, men det hjälper inte.

-Vi ser att även trafikolyckorna där vilt är inblandade har ökat de senaste 10-15 åren, det är en ganska tydlig signal att vi har alldeles för mycket vilt i vårt län. Nu behöver myndigheterna och politikerna ta till sig av åtgärdsförslagen, så att vi kan få ner vilttrycket och producera mat, skog och energi istället för att låta viltet äta upp och förstöra våra grödor, säger Håkan ”Håpe” Persson.

Ett av förslagen vänder sig LRF Västra Götaland emot och det är förslaget om viltdelegationerna bara ska vara rådgivande och inte beslutsfattande.

-Vi anser att det är viktigt att markägarna är representerade i viltdelegationerna och att de har möjlighet att påverka besluten även i framtiden, avslutar Håkan ”Håpe” Persson.

Några av Viltskadekommissionens åtgärdsförslag där flera riktar sig till regering och myndigheter:

• Tillsätt en ny jaktlagsutredning.
  • Ge tydliga direktiv om minskade stammar och avskjutning av klövvilt och stora fåglar till Jordbruksverket, Skogsstyrelsen, Naturvårdsverket och Länsstyrelsen.
  • Förbjud utfodring av klövvilt.
  • Utvidga Naturvårdsverkets uppdrag till att omfatta inventering av betesskador av allt klövvilt.
  • Klassificera vildsvin som en allvarligt skadegörande art.

Kontakt: Håkan "Håpe" Persson 073-355 28 81