"Glädjande besked för föreningslivet"

När regeringen idag presenterar sin proposition "Statens stöd till idrotten" föreslås att statsanslagen till både idrotten och andra ungdomsorganisationer inte längre ska vara beroende av Svenska Spels vinst. Det är ett positivt besked men har ett orosmoment, konstaterar Richard Bengtsson, generalsekreterare för LSU - Sveriges Ungdomsorgansationer.

- Det är ett glädjande besked för föreningslivet. Förslaget innebär att vår framtida finansiering blir mer förutsägbar. Vi tycker det är självklart att bidraget ska vara beroende av varje organisations utveckling, istället för det skiftande överskottet från ett statligt bolags vinst.

I förslaget finns däremot inget skrivet om nivåerna i det nya systemet.

- Vilken nivå bidraget hamnar på är helt avgörande. Vi har under flera år sett att andelen medel från Svenska spel har ökat medan statsbidraget har minskat. Vi tycker att det skulle vara anmärkningsvärt om regeringen permanent sänker ungdomsorganisationernas totala bidrag med den här modellen.

I LSU:s och ungdomsorganisationernas egen rapport "Det handlar om engagemang" har vi tidigare föreslagit att stödet totalt bör hamna på 2008 års nivå.

Richard Bengtsson
Generalsekreterare LSU - Sveriges Ungdomsorganisationer
richard.bengtsson@lsu.se

Gustav Edman
0733 - 800 870
gustav.edman@lsu.se

LSU är samarbets- och intresseorganisationen för ungdomsorganisationer i Sverige. Vi utvecklar unga ledare och deras organisationer samtidigt som vi arbetar för att förbättra ungas villkor i Sverige och världen. Vi är en ideell organisation, partipolitiskt och religiöst obunden, av och för ungdomsorganisationer. LSU samlar 82 självständiga, demokratiskt uppbyggda, nationella organisationer som tillsammans har fler än en halv miljon unga medlemmar från hela landet.