"Städer är otroligt fascinerande"

På måndag 3 november inleds World Urban Forum 4 i Nanjing, Kina - en plats där idéerna om framtidens städer formas.

- Nästan 60 procent av världens befolkning beräknas bo i städer om bara några år, och de flesta kommer att vara ungdomar. Därför är det extra viktigt att unga är en del av planeringen inför framtiden, säger Amelia Andersdotter som representerar LSU - Sveriges Ungdomsorganisationer i den svenska delegationen till WUF4.

Amelia Andersdotterär en av tusentals deltagare på FN-organet UN-Habitats fjärde internationella konferens om stadsutveckling. Sverige deltar med en stor delegation från bland annat Miljödepartementet, Utrikesdepartementet och Boverket. LSU utser en representant från ungdomsorganisationerna i Sverige för att ungas perspektiv ska finnas med och tas till vara på i diskussionerna. Amelia Andersdotter bor i Lund och är till vardags engagerad i Ung Pirat, Piratpartiets ungdomsförbund.

- Städer och hur de byggs är otroligt fascinerande. Jag tror att jag som svensk också kommer att få erfarenhet av hur det ser ut i andra delar av världen än Europa. Det är väldigt lätt att bli Europacentrerad.

World Urban Forum 4 äger rum 3-6 november 2008. Under förra World Urban Forum 2006 deltog över 11 000 personer och i år väntas det bli ännu fler.

Amelia Andersdotter, representant till WUF4
amelia.andersdotter@piratpartiet.se