Social Business Week i Lund är utsåld!

Intresset för socialt företagande, sociala innovationer och samhällsförändring genom företagande blir allt större och har bidragit till att Social Business Week i Lund 12-15 maj är utsåld och fullsatt. Syftet är att under en koncentrerad majvecka diskutera hur socialt entreprenörskap – företagande där fokus är möjligheten att lösa ett samhällsproblem – kan utvecklas i Skåne och i Sverige.

Social Business Week har inspirerats av fredsnobelpristagaren Muhammed Yunus idéer om socialt företagande. Yunus grundade mikrolånsbanken Grameen Bank och är själv en av talarna under dagarna i Lund som anordnas av Lunds universitet i samarbete med Länsstyrelsen i Skåne, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren,Malmö högskola, Creative Lund, Företagarna Syd samt Grameen Creative Lab & Yunus Social Business.

Huvudfrågorna är tillväxt, utanförskap, jobb, utbildning och hälsa.

- Jag är mycket glad att så många tycker att socialt företagande och social innovation är så viktiga ämnen och ser möjlighet att samarbeta effektivt för att lösa samhälleliga utmaningar och skapa företagstillväxt. Vi överträffar våra arrangemangsmål med över 150 anmälda deltagare per labdag 12-14 maj och drygt 600 anmälda till forumet 15 maj, vilket är fantastiska siffror, säger Helene Vogelmann, avdelningschef för LU Open Innovation Center vid Lunds universitet och projektledare för Social Business Week.

Social Business Week 2014 i Lund består av två delar:

Social Innovation Lab 12-14 maj med fokus på sociala innovationer och entreprenörskap. Syftet är att skapa förståelse, kunskap och rätt verktyg för att tillsammans starta sociala innovationer. Dessa tre dagar fylls och drivs bland annat av studenter med workshops, föreläsningar, case, tävlingar och andra spännande aktiviteter vid LU Open Innovation Center på Ideon i Lund. Deltagarna erbjuds att lära sig mer om social innovation och entreprenörskap i en kreativ miljö.

European Social Business Forum 15 maj på Medicon Village i Lund, med fokus på sociala innovationer i Europa. Förutom ett tal av fredsnobelpristagaren Prof. Muhammad Yunus arrangeras under hela dagen paneldiskussioner och workshops om hur socialt entreprenörskap bäst implementeras inte bara i Sverige utan även inom EU. Internationella deltagare såväl som representanter från både privat och offentlig sektor deltar och delar med sig av sina erfarenheter kring sociala innovationer och socialt entreprenörskap.

Programmet i sin helhet finns på www.sbwsweden.se För mer information om Social Business Week 2014 vänligen kontakta:

Avdelningschef Helene Vogelmann, LU Open Innovation Center vid Lunds universitet

+46 703841188, helene.vogelmann@luopen.lu.se

Kommunikationsansvarig Selma Halepovic, LU Open Innovation Center vid Lunds universitet

+46 46 222 0981, selma.halepovic@luopen.lu.se