Skånefinal i Teknikåttan

Pilängskolan 8 F från Lomma vann Skånefinalen i tävlingen Teknikåttan i en jämn match mot Fröknegårdsskolan 8C från Kristianstad. Klassen blev därmed 7.500 kronor rikare och får desutom äran att representera Skåne vid Teknikåttans riksfinal i Västerås den 23 maj, dit klassen åker med. Tvåan fick 5.000 och treorna 2.500 kronor vardera. 371 klasser ställde upp bara i Skåne. I semifinalmatcher slog finalisterna ut lag från Järnåkraskolan 8 C, Lund, och Ölyckeskolan 8 A, Löberöd. Designpriset för de ”konstgjorda blodomlopp” som klasserna hade byggt i förväg gick till Fröknegårdsskolan. Medicinteknikföretaget Gambro sponsrade tävlingen. Digitala foton på final-lagen kan beställas via Mats.Nygren@kansli.lth.se (0708-220 187) För mer information, besök www.teknikattan.nu eller kontakta Eva Nilsson, Lunds Tekniska Högskola, Tel: 046-222 33 01, eller 0706-72 33 01 eller Eva.Nilsson@kansli.lth.se. http://www.teknikattan.nu

Anna Johansson

Presskontakt Pressansvarig, Kommunikationsavdelningen 046-2227018