Teknikens Dag - Upplevelsedag för alla åldrar

Kemiteknologerna underhåller med experiment i Kemisternas hörna, Experimentörerna står redo att roa dig som vill ha kul med teknik, och medlemmar från Teknologkårens klätterförening CRUX instruerar alla som vågar! Och missa inte showerna!

Under hela söndagen bjuder Lunds Tekniska Högskola på axplock av det som till vardags döljer sig innanför campusområdets tegelröda väggar. På institutionen för elektrisk mätteknik har forskarna länge arbetat med ultraljud och mikrofluidik - att styra små mikropartiklar i vätskor. Ett nytt användningsområde är att man med hjälp av ultraljud kan skilja ut sperma från våldtäktsmän respektive det kvinnliga DNA:t i ett rättsmedicinskt prov, och den här tekniken visas upp av forskare från LTH. Traditionellt görs utskiljningen med en kemisk metod, men med ultraljud kan den utföras på två timmar i stället för ett dygn.

Vid biomedicinsk nutrition vid avdelningen för tillämpad biokemi pågår sedan några år ett spännande samarbete mellan LTH och två universitet i Bolivia. Syftet är att undersöka olika sorters bolivianska plantor, både ur ett livsmedelsteknologiskt perspektiv och när det gäller att hitta substanser som kan användas i läkemedel. Bolivia ligger högt, ofta odlas växterna på 4.000 meters höjd, och klimatet är väldigt fuktigt. Forskarna från Bolivia och Sverige studerar hur lokalbefolkningen använder växterna i matlagningen, hur de används inom alternativmedicinen, och hur de är uppbyggda rent kemiskt. För Bolivias del handlar projektet även om att öka inslaget av forskning vid landets universitet. Plantorna och information om dem kommer att visas upp på affischer.

Uppskattade återkommande inslag på Teknikens Dag är LTHs spektakulära kemishow i aulan kl 13 och Per-Olof Zetterbergs otroliga Fysik- och lasershow på Fysicum, Sölvegatan 14, med tre föreställningar 11.15, 12.45 och 14.15. För båda arrangemangen gäller först till kvarn...

Teknologer kommer att finnas tillgängliga för er som har frågor om LTHs utbildningar, det finns möjlighet att gå tipspromenad och vinna fina priser, och Café Kårmé har öppet och serverar fika och lättare smårätter.

När: Söndagen den 5 oktober kl 11-15
Var: I och kring Kårhuset i korsningen Sölvegatan och John Ericssons väg
Mer information: hela programmet finns på www.lth.se
Gratis inträde till samtliga arrangemang